Teknik - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet teknik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Tekniska processer och system

  • Tillämpning av teknikutvecklingsprocessen för teknikutveckling inom något teknikområde, till exempel energilagring, artificiell intelligens (AI) och additiv tillverkning.
  • Entreprenörskapets villkor och förutsättningar inom något teknikområde.

Problemlösning

  • Problemlösning utifrån givna förutsättningar, däribland förutsättningar som gäller material, konstruktion och produktion.
  • Tillämpning av lämpliga metoder för problemlösning, både digitala och analoga.
  • Systematisk kvalitetssäkring av process, lösningar och resultat utifrån flera kvalitetsaspekter.

Begrepp, teorier och modeller

  • Tillämpning av begrepp, teorier och modeller för att utforma, dimensionera, tolka och analysera tekniska lösningar.
  • Rimlighetsbedömning och värdering av egna och andras lösningar.
  • Tillämpning av metoder för modellering och simulering.

Teknik, människa och samhälle

  • Tekniska utmaningar för framtiden och teknikutveckling i ett hållbart samhälle, till exempel inom områdena energiförsörjning, mat, medicin, boende och kommunikation.
  • Analys och förbättring av tekniska lösningar utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Teknisk kommunikation

  • Visualisering och kommunikation av tekniska förslag med hjälp av digitala ritningar och verktyg.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om teknikutvecklingsprocessens olika delar och hur dessa samverkar och påverkar resultatet.

Eleven löser med viss säkerhet tekniska problem, både praktiskt och teoretiskt. Dessutom analyserar och värderar eleven tekniska lösningar utifrån hållbarhetsaspekter på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven använder med viss säkerhet teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller och utför enkla beräkningar och rimlighetsbedömningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur den tekniska utvecklingen och samhället har påverkat och påverkar varandra utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter.

Eleven använder och dokumenterar tekniska underlag med viss säkerhet samt visualiserar och kommunicerar tekniska lösningar med viss skicklighet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om teknikutvecklingsprocessens olika delar och hur dessa samverkar och påverkar resultatet.

Eleven löser med säkerhet tekniska problem, både praktiskt och teoretiskt. Dessutom analyserar och värderar eleven tekniska lösningar utifrån hållbarhetsaspekter på ett fungerande sätt.

Eleven använder med säkerhet teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller och utför genomarbetade beräkningar och rimlighetsbedömningar.

Eleven visar goda kunskaper om hur den tekniska utvecklingen och samhället har påverkat och påverkar varandra utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter.

Eleven använder och dokumenterar tekniska underlag med säkerhet samt visualiserar och kommunicerar tekniska lösningar med god skicklighet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om teknikutvecklingsprocessens olika delar och hur dessa samverkar och påverkar resultatet.

Eleven löser med god säkerhet tekniska problem, både praktiskt och teoretiskt. Dessutom analyserar och värderar eleven tekniska lösningar utifrån hållbarhetsaspekter på ett väl fungerande sätt.

Eleven använder med god säkerhet teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller och utför väl genomarbetade beräkningar och rimlighetsbedömningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur den tekniska utvecklingen och samhället har påverkat och påverkar varandra utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter.

Eleven använder och dokumenterar tekniska underlag med god säkerhet samt visualiserar och kommunicerar tekniska lösningar med mycket god skicklighet.

Nivå 1

TEKI1000X 100 poäng

Nivå 2

TEKI2000X 100 poäng

Nivå 3

TEKI3000X 100 poäng