Ämnet teknik – specialisering fördjupar eller breddar tekniska kunskaper inom ett valt teknikområde. Ämnet behandlar även tekniska tillämpningar och problemlösning.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet teknik – specialisering ska syfta till att eleverna fördjupar eller breddar sina kunskaper inom ett valt teknikområde. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar fördjupad förståelse av tekniska system och förmåga att använda tekniska begrepp, processer, metoder och verktyg inom valt teknikområde.

För att stärka eleverna för framtidens olika utmaningar och behov ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda den digitala teknikens möjligheter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att inhämta, granska, analysera och använda information. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera om teknik samt dokumentera, presentera och utvärdera tekniska lösningar.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hållbar utveckling inom valt teknikområde. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla förmåga att bidra till hållbara tekniska lösningar utifrån både beprövade teorier och modeller och nya tekniska framsteg.

Genom ett problemlösande och undersökande arbetssätt ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust att utvecklas inom valt teknikområde. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor inom teknisk utveckling och om hur hållbar utveckling inom valt teknikområde kan främjas.

Undervisningen i ämnet teknik – specialisering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att använda begrepp, teorier, metoder och verktyg inom valt teknikområde.
  • Förmåga att utveckla tekniska lösningar inom valt teknikområde.
  • Kunskaper om hållbar utveckling inom valt teknikområde.
  • Förmåga att dokumentera, presentera och utvärdera tekniska lösningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp, teorier, metoder och verktyg.

Eleven utvecklar tekniska lösningar på ett i huvudsak systematiskt sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hållbar utveckling inom valt teknikområde.

Eleven dokumenterar, presenterar och utvärderar tekniska lösningar med godtagbart resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp, teorier, metoder och verktyg.

Eleven utvecklar tekniska lösningar på ett systematiskt sätt.

Eleven visar goda kunskaper om hållbar utveckling inom valt teknikområde.

Eleven dokumenterar, presenterar och utvärderar tekniska lösningar med gott resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med god säkerhet relevanta begrepp, teorier, metoder och verktyg.

Eleven utvecklar tekniska lösningar på ett systematiskt och genomarbetat sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hållbar utveckling inom valt teknikområde.

Eleven dokumenterar, presenterar och utvärderar tekniska lösningar med mycket gott resultat.