Ämnet terrängtransporter behandlar de terrängfordon som används för olika typer av transporter inom naturbrukets verksamhetsområden. Med hjälp av terrängfordon och tekniska hjälpmedel kan arbetsuppgifter utföras rationellt och med en ökad precision. I ämnet ingår körning av fordon i terräng och på väg samt trafikkunskap.
Undervisningen i ämnet terrängtransporter ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att manövrera och köra fordon och fordonskombinationer på ett säkert sätt i olika typer av terräng och trafik för att utföra arbetsuppgifter inom naturbruksverksamheter. Terrängfordon som används i samspel med biologiska förutsättningar och biologiska metoder bidrar till en hög kvalitet på skogsbrukets produkter och tjänster samt till en hållbar utveckling. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av maskinanvändningens påverkan på skog och mark samt förmåga att arbeta på ett ansvarsfullt och yrkesmässigt sätt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om fordonens konstruktion, funktion och inställningsmöjligheter samt förmåga att utföra service och underhåll av fordon och teknisk utrustning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda arbetsmetoder som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna får redskap för att söka ny kunskap och använda nya tekniska lösningar. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vid körning med terrängfordon på väg och i terräng.
Praktiska övningar, fältstudier, och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen.
Undervisningen i ämnet terrängtransporter ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att manövrera och köra fordon och fordonskombinationer i trafik och terräng för att utföra olika arbetsuppgifter.
- Förmåga att vårda och underhålla fordon och tilläggsutrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart.
- Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller körning av fordon i terräng och trafik.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven kör och manövrerar med visst handlag terrängfordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt. I samband med körning i terräng vidtar eleven med viss säkerhet åtgärder för att skydda mark och skogsbestånd. Vid körning i trafik tillämpar eleven gällande trafikregler.
Eleven vårdar och underhåller fordon och tilläggsutrustning med godtagbart resultat.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med terrängfordon. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter utifrån miljöhänsyn samt tekniska och ekonomiska faktorer.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven kör och manövrerar med gott handlag terrängfordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt. I samband med körning i terräng vidtar eleven med säkerhet åtgärder för att skydda mark och skogsbestånd. Vid körning i trafik tillämpar eleven gällande trafikregler.
Eleven vårdar och underhåller fordon och tilläggsutrustning med gott resultat.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med terrängfordon. Dessutom väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter utifrån miljöhänsyn samt tekniska och ekonomiska faktorer.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven kör och manövrerar med mycket gott handlag terrängfordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt. I samband med körning i terräng vidtar eleven med god säkerhet åtgärder för att skydda mark och skogsbestånd. Vid körning i trafik tillämpar eleven gällande trafikregler.
Eleven vårdar och underhåller fordon och tilläggsutrustning med mycket gott resultat.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med terrängfordon. Dessutom väljer eleven med god säkerhet arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter utifrån miljöhänsyn samt tekniska och ekonomiska faktorer.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.