Ämnet textkommunikation behandlar hur text används i kommunikation inom olika typer av medier och reklam. I ämnet ingår texten som uttrycksmedel samt produktion och analys av olika typer av texter.
Undervisningen i ämnet textkommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skriva texter med anpassning till syfte och mottagare inom områdena journalistik, reklam, information, sociala medier samt inom ljud- och filmproduktion. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda journalistiska arbetsmetoder samt metoder för att formulera effektiva budskap inom reklam och information. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att skriva manus till ljud- och filmproduktioner inom medieområdet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda relevant teknik i produktionen av olika typer av texter.
Eleverna ska genom undervisningen få möjlighet att utveckla ett analytiskt förhållningssätt till olika typer av texter. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga för att utföra arbetsuppgifter i såväl det individuella arbetet som i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet textkommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att producera journalistiska texter.
- Förmåga att producera reklam- och informationstexter med budskap anpassade till olika syften och mottagare.
- Förmåga att analysera olika typer av texter.
- Förmåga att skriva manus för ljud- och filmproduktion.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven producerar olika typer av journalistiska texter av godtagbar kvalitet.
Eleven producerar reklam- och informationstexter av godtagbar kvalitet med budskap anpassade till olika syften och mottagare.
Eleven gör enkla analyser av olika typer av texter.
Eleven skriver manus för ljud- eller filmproduktion av godtagbar kvalitet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven producerar olika typer av journalistiska texter av god kvalitet.
Eleven producerar reklam- och informationstexter av god kvalitet med budskap anpassade till olika syften och mottagare.
Eleven gör utvecklade analyser av olika typer av texter.
Eleven skriver manus för ljud- eller filmproduktion av god kvalitet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven producerar olika typer av journalistiska texter av mycket god kvalitet.
Eleven producerar reklam- och informationstexter av mycket god kvalitet med budskap anpassade till olika syften och mottagare.
Eleven gör välutvecklade analyser av olika typer av texter.
Eleven skriver manus för ljud- eller filmproduktion av mycket god kvalitet.