Ämnet TIG-svetsning rör behandlar sammanfogning av rör med TIG-svetsning och är till sin karaktär både praktiskt och teoretiskt. Områdets tekniska utveckling och betydelsen av en hållbar utveckling behandlas också.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet TIG-svetsning rör ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om svetsmetoden TIG (tungsten inert gas) och dess användning kopplat till rör. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att svetsa i olika material med relevant utrustning anpassad för materialet. Därtill ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller miljö och säkerhet samt om att förebygga och hantera brand i den egna arbetsmiljön. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbar utveckling. Produkt- och teknikutveckling inom arbetsområdet ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter inom arbetsområdet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda tillverkningsunderlag med tillhörande handlingar samt utveckla kunskaper om föreskrifter och standarder inom arbetsområdet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera material samt välja, använda och underhålla verktyg, maskiner och utrustning med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

Undervisningen ska bedrivas så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet TIG-svetsning rör ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om TIG-svetsning av rör samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
  • Förmåga att utföra svetsarbete efter tillverkningsunderlag med tillhörande handlingar på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att hantera material samt välja, använda och underhålla verktyg, maskiner och utrustning.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt arbetsprocesser och metoder för TIG-svetsning av rör. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom arbetsområdet.

Eleven utför svetsarbeten med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven väljer material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med visst handlag verktyg, maskiner och utrustning.

Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt arbetsprocesser och metoder för TIG-svetsning av rör. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom arbetsområdet.

Eleven utför svetsarbeten med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger utvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven väljer material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med gott handlag verktyg, maskiner och utrustning.

Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat arbetsprocesser och metoder för TIG-svetsning av rör. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom arbetsområdet.

Eleven utför svetsarbeten med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven väljer material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg, maskiner och utrustning.

Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.