Det industrialiserade samhället bygger på tekniska system med hög driftsäkerhet och modernt underhåll. Ämnet tillämpat underhåll behandlar underhållets betydelse för att den tekniska utrustningen inom valt industritekniskt område ska fungera på ett resurseffektivt sätt. Ämnet behandlar också förbättringsprocessens betydelse inom underhåll.
Undervisningen i ämnet tillämpat underhåll ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra underhåll inom ett valt industritekniskt område. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om begrepp, teorier och metoder inom driftsäkerhet och underhållsarbete. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av underhållsarbetets betydelse för att förhindra driftavbrott och minimera resursförbrukning. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra underhållsarbete på ett säkert sätt samt kunskaper om hur underhållsarbete främjar en säker arbetsmiljö.
Ett viktigt inslag i allt underhållsarbete är läsning och tolkning av teknisk dokumentation samt redovisning av utförda åtgärder. Därför ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att tolka teknisk information och att dokumentera och utvärdera utfört underhållsarbete. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka inom och mellan yrkesgrupper.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en helhetssyn på underhåll genom tillämpning av metoder för förbättringsarbete. Undervisningen ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimulera eleverna till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom underhållsteknik.
Undervisningen i ämnet tillämpat underhåll ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om driftsäkerhet och underhåll inom valt industritekniskt område.
- Förmåga att planera och utföra underhållsarbete med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att tolka och använda tekniska dokument.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetsprocess och resultat.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om driftsäkerhet och underhåll inom valt industritekniskt område.
Eleven planerar och utför med viss skicklighet arbetsuppgifter inom underhållsarbete med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven tolkar och använder tekniska dokument med viss säkerhet.
Eleven dokumenterar och utvärderar arbetsprocess och resultat med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om driftsäkerhet och underhåll inom valt industritekniskt område.
Eleven planerar och utför med god skicklighet arbetsuppgifter inom underhållsarbete med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven tolkar och använder tekniska dokument med säkerhet.
Eleven dokumenterar och utvärderar arbetsprocess och resultat med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om driftsäkerhet och underhåll inom valt industritekniskt område.
Eleven planerar och utför med mycket god skicklighet arbetsuppgifter inom underhållsarbete med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven tolkar och använder tekniska dokument med god säkerhet.
Eleven dokumenterar och utvärderar arbetsprocess och resultat med god säkerhet.