Ämnet tillämpad cad (computer aided design) fördjupar och specialiserar användningen av cad inom ett valt teknikområde. I ämnet behandlas olika programvaror för konstruktion och design av verkliga och virtuella objekt och system. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet tillämpad cad ska syfta till att eleverna utvecklar specialiserade kunskaper om cad-systems uppbyggnad samt ingenjörsmässig förmåga att använda något eller några cad-system i ett tillämpat sammanhang. Eleverna ska, med hjälp av digitala verktyg, ges möjlighet att utveckla förmåga att realisera en idé till styrinformation för tillverkning av produkter. I arbetet ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda såväl skiss som modellering och ritteknik. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla nyfikenhet och uppfinningsrikedom samt handlings- och problemlösningsförmåga.

Undervisningen ska utgå från ett valt teknikområde, där cad är ett verktyg, ett språk och en metod för att skapa information om produkten. Undervisningen ska behandla hur cad-programmets information kan överföras till och från andra datorprogram samt till maskinell kringutrustning. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förstå och utföra de olika delarna i produktutvecklingsprocessen. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla fördjupad förståelse av begrepp inom det valda teknikområdet.

Eleverna ska ges möjlighet att tillämpa cad-programmets utökade funktioner för utvärdering och simulering inom det valda teknikområdet. Genom praktiskt arbete ska eleverna ges möjlighet att utveckla specialiserad förmåga att effektivt skapa modeller med lämpliga verktyg, inställningar och funktioner. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om kopplingen mellan cad och hållbar utveckling samt olika handlingsalternativ i arbete med cad.

Undervisningen i ämnet tillämpad cad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur cad tillämpas i arbetsprocessen.
  • Färdigheter i att skapa cad-modeller.
  • Förmåga att utforma cad-ritningar i enlighet med gällande standarder och normer.
  • Förmåga att använda cad-programmets utökade funktioner.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om tillämpning av cad i arbetsprocessen.

Eleven skapar cad-modeller med viss skicklighet och sammanställer underlag av godtagbar kvalitet.

Eleven utformar med viss skicklighet cad-ritningar i enlighet med gällande standarder och normer.

Eleven använder med säkerhet cad-programmets utökade funktioner.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om tillämpning av cad i arbetsprocessen.

Eleven skapar cad-modeller med god skicklighet och sammanställer underlag av god kvalitet.

Eleven utformar med god skicklighet cad-ritningar i enlighet med gällande standarder och normer.

Eleven använder med god säkerhet cad-programmets utökade funktioner.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om tillämpning av cad i arbetsprocessen.

Eleven skapar cad-modeller med mycket god skicklighet och sammanställer underlag av mycket god kvalitet.

Eleven utformar med mycket god skicklighet cad-ritningar i enlighet med gällande standarder och normer.

Eleven använder med mycket god säkerhet cad-programmets utökade funktioner.