Ämnet tillverkningsunderlag behandlar tolkning av underlag som används vid produktion samt skapande av tillverkningsunderlag från enkla skisser med hjälp av datorteknik. Det behandlar även beredningsunderlag och informationssökning.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet tillverkningsunderlag ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att tolka ritningar och tillverkningsunderlag inom ett industritekniskt område. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att skapa tillverkningsunderlag med hjälp av datorteknik. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att tillverka egna ritningar eller mönster utifrån skisser. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att ta fram beredningsunderlag utifrån ett tillverkningsunderlag. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om beteckningar och deras funktion för att kunna tolka och skapa ett tillverkningsunderlag.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att söka information i tabeller, handböcker och andra relevanta källor. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta strukturerat, eftersom ordning och noggrannhet är avgörande faktorer för en framgångsrik industriell produktion. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma kvaliteten på utfört arbete samt att använda termer och begrepp inom området.

Undervisningen ska innehålla både teoretiska och praktiska övningar för att ge eleverna möjlighet att utveckla en trygghet i att tolka och skapa tillverkningsunderlag. Eleverna ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimuleras till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom området.

Undervisningen i ämnet tillverkningsunderlag ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att tolka tillverkningsunderlag inom industriell produktion.
  • Förmåga att skapa tillverkningsunderlag.
  • Förmåga att organisera och bereda arbetet utifrån tillverkningsritningar.
  • Kunskaper om specifika beteckningar inom valt område.
  • Förmåga att bedöma kvaliteten på utfört arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tolkar tillverkningsunderlag med viss säkerhet.

Eleven skapar tillverkningsunderlag med viss skicklighet.

Eleven organiserar och bereder med viss säkerhet arbetet utifrån tillverkningsritningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om beteckningar inom valt område.

Eleven utvärderar sitt arbete på ett godtagbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tolkar tillverkningsunderlag med säkerhet.

Eleven skapar tillverkningsunderlag med god skicklighet.

Eleven organiserar och bereder med säkerhet arbetet utifrån tillverkningsritningar.

Eleven visar goda kunskaper om beteckningar inom valt område.

Eleven utvärderar sitt arbete på ett utvecklat sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tolkar tillverkningsunderlag med god säkerhet.

Eleven skapar tillverkningsunderlag med mycket god skicklighet.

Eleven organiserar och bereder med god säkerhet arbetet utifrån tillverkningsritningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om beteckningar inom valt område.

Eleven utvärderar sitt arbete på ett välutvecklat sätt.