Tränings- och tävlingslära - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet tränings- och tävlingslära på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kroppens anatomi och fysiologi.
  • Nutrition och kosthållning för träning och tävling.
  • Vila och sömn samt deras betydelse för återhämtningen, träningseffekten och prestationen.
  • Grundläggande teorier i idrottspsykologi och exempel på idrottspsykologisk träning.
  • Användning av ämnesspecifika begrepp i relation till träning och tävling.
  • Träningsmetoder och teknik för uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination.
  • Krav- och prestationsanalys.
  • Tester för att mäta idrottsliga fysiologiska kvaliteter.
  • Planering, genomförande och utvärdering av tränings- och tävlingsprogram.
  • Vanligt förekommande skador inom idrotten, deras orsaker samt omhändertagande vid skada.
  • Livsstilens och idrottsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen.
  • Regler och etiska normer vid träning och tävling, däribland frågor som berör fair play, matchfixning, dopning och antidopningsarbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt om hur kroppen påverkas av träning, kosthållning och återhämtning.

Eleven använder med viss säkerhet olika träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och utvärderar tränings- och tävlingsprogram med ett godtagbart resultat. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven visar godtagbara kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen och gör enkla analyser utifrån sin egen situation och sina utvecklingsbehov.

Eleven visar godtagbara kunskaper om vanligt förekommande skador inom idrotten och deras orsaker. Eleven agerar på ett säkert sätt vid omhändertagande av skada.

Eleven visar godtagbara kunskaper om attityder, värderingar och handlingar i relation till regler och etiska normer vid träning och tävling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt om hur kroppen påverkas av träning, kosthållning och återhämtning.

Eleven använder med säkerhet olika träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och utvärderar tränings- och tävlingsprogram med ett gott resultat. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven visar goda kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen och gör utvecklade analyser utifrån sin egen situation och sina utvecklingsbehov.

Eleven visar goda kunskaper om vanligt förekommande skador inom idrotten och deras orsaker. Eleven agerar på ett säkert sätt vid omhändertagande av skada.

Eleven visar goda kunskaper om attityder, värderingar och handlingar i relation till regler och etiska normer vid träning och tävling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt om hur kroppen påverkas av träning, kosthållning och återhämtning.

Eleven använder med god säkerhet olika träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och utvärderar tränings- och tävlingsprogram med ett mycket gott resultat. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven visar mycket goda kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen och gör väl utvecklade analyser utifrån sin egen situation och sina utvecklingsbehov.

Eleven visar mycket goda kunskaper om vanligt förekommande skador inom idrotten och deras orsaker. Eleven agerar på ett säkert sätt vid omhändertagande av skada.

Eleven visar mycket goda kunskaper om attityder, värderingar och handlingar i relation till regler och etiska normer vid träning och tävling.

Nivå 1

TRAN100IX 100 poäng