Ämnet truckteknik behandlar olika truckar och tilläggsutrustningar samt deras användningsområden. Ämnet behandlar även service, felsökning och reparationer av olika truckar och tilläggsutrustningar.
Undervisningen i ämnet truckteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av truckar och deras tilläggsutrustningar samt deras uppbyggnad, funktion och användningsområden. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om system och komponenter i olika typer av truckar och tilläggsutrustningar. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att genomföra service, felsökning och reparationer av truckar och deras olika tilläggsutrustningar, system och komponenter. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information i samband med service, felsökning och reparationer.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom service, felsökning och reparationer av truckar och tilläggsutrustningar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.
Undervisningen i ämnet truckteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika typer av truckar och tilläggsutrustningar samt om deras uppbyggnad, funktion, system, komponenter och användningsområden.
- Förmåga att genomföra service och underhåll av truckar och tilläggsutrustningar.
- Förmåga att genomföra felsökning och reparationer av truckar och tilläggsutrustningar samt av deras system och komponenter.
- Förmåga att använda specialverktyg samt mät- och diagnosutrustning i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att använda teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av truckar och tilläggsutrustningar samt om deras uppbyggnad, funktion, system, komponenter och användningsområden.
Eleven genomför med viss säkerhet service och underhåll av truckar och tilläggsutrustningar i bekanta situationer enligt tillverkarens anvisningar.
Eleven genomför med viss säkerhet felsökning och reparationer av truckar och tilläggsutrustningar samt av deras system och komponenter i bekanta situationer enligt trucktillverkarens anvisningar.
Eleven använder med visst handlag specialverktyg i samband med felsökning och reparationer. Dessutom använder eleven med viss säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar.
Eleven använder med viss säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt trucktillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika typer av truckar och tilläggsutrustningar samt om deras uppbyggnad, funktion, system, komponenter och användningsområden.
Eleven genomför med säkerhet service och underhåll av truckar och tilläggsutrustningar i bekanta situationer enligt tillverkarens anvisningar.
Eleven genomför med säkerhet felsökning och reparationer av truckar och tilläggsutrustningar samt av deras system och komponenter i bekanta situationer enligt trucktillverkarens anvisningar.
Eleven använder med gott handlag specialverktyg i samband med felsökning och reparationer. Dessutom använder eleven med säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar.
Eleven använder med säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt trucktillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av truckar och tilläggsutrustningar samt om deras uppbyggnad, funktion, system, komponenter och användningsområden.
Eleven genomför med god säkerhet service och underhåll av truckar och tilläggsutrustningar i bekanta men även nya situationer enligt tillverkarens anvisningar.
Eleven genomför med god säkerhet felsökning och reparationer av truckar och tilläggsutrustningar samt av deras system och komponenter i bekanta men även nya situationer enligt trucktillverkarens anvisningar.
Eleven använder med mycket gott handlag specialverktyg i samband med felsökning och reparationer. Dessutom använder eleven med god säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar.
Eleven använder med god säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt trucktillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.