Ämnet ungdomskunskap är ett samhällsvetenskapligt ämne som tar sin utgångspunkt i samhällsfenomenet ungdom sett ur ett socialpsykologiskt och sociologiskt perspektiv. Det är ett teoretiskt och empiriskt förankrat ämne som studerar ungdomar i olika sociala sammanhang.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet ungdomskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om ungdomars villkor och förutsättningar i samhället. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad det innebär att vara ung i ett samhälle genom att studera hur olika socialpsykologiska processer och sociala faktorer påverkar ungas socialisering och möjligheter att forma identiteter. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om skillnader mellan att vara ung i dag och historiskt.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt och förmåga att använda samhällsvetenskapliga begrepp och teorier för att förstå empiri från olika källor och dra slutsatser utifrån dessa.

Undervisningen ska vidare ge eleverna möjlighet att prova på metoder för insamling och bearbetning av kvalitativa och kvantitativa data.

Undervisningen i ämnet ungdomskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om villkor för att vara ung i samhället sett ur historiska, socialpsykologiska och sociologiska perspektiv.
  • Kunskaper om ungdomars identitets- och socialiseringsprocesser.
  • Förmåga att analysera sociala företeelser som berör ungdomar med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om ungas villkor i samhället och för enkla resonemang om dessa villkor sett ur olika perspektiv.

Eleven visar godtagbara kunskaper om identitets- och socialiseringsprocesser för ungdomar och för enkla resonemang om dessa processer.

Eleven gör enkla analyser av sociala företeelser som berör ungdomar med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om ungas villkor i samhället och för välgrundade resonemang om dessa villkor sett ur olika perspektiv.

Eleven visar goda kunskaper om identitets- och socialiseringsprocesser för ungdomar och för välgrundade resonemang om dessa processer.

Eleven gör utvecklade analyser av sociala företeelser som berör ungdomar med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om ungas villkor i samhället och för välgrundade och nyanserade resonemang om dessa villkor sett ur olika perspektiv.

Eleven visar mycket goda kunskaper om identitets- och socialiseringsprocesser för ungdomar och för välgrundade och nyanserade resonemang om dessa processer.

Eleven gör välutvecklade analyser av sociala företeelser som berör ungdomar med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder.