Vård och omsorg – specialisering - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet vård och omsorg – specialisering på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Bedömning av hälsotillstånd och förebyggande av ohälsa.
  • Bevarande eller förbättrande av funktionsförmåga.
  • Planering, genomförande och dokumentation av arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt.
  • Anpassning av den dagliga vården och omsorgen utifrån aktuellt hälsotillstånd.
  • Etiska frågeställningar inom valt kunskapsområde.
  • Förebyggande av skador och olyckor för brukare, patienter och personal.
  • Hygienrutiner vid vård- och omsorgsarbete.
  • Metoder för samtal och kommunikation med patienter, brukare och närstående inom valt kunskapsområde.
  • Samverkan med andra yrkesgrupper för ökad vård- och omsorgskvalitet inom valt kunskapsområde.
  • Hur det systematiska kvalitetsarbetet kan bidra till utveckling av den dagliga vården och omsorgen.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetet inom valt kunskapsområde.
  • Ergonomiska arbetsmetoder utifrån valt kunskapsområde.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven uppmärksammar och bedömer hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga inom valt kunskapsområde med godtagbart resultat.

Eleven planerar, genomför och dokumenterar arbetsuppgifter inom kunskapsområdet på ett yrkesetiskt och smittförebyggande sätt med godtagbart resultat.

Eleven kommunicerar med patienter och samverkar med andra yrkesgrupper med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om det systematiska kvalitetsarbetets funktion och nytta i den dagliga vården och omsorgen.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra samt i enlighet med relevanta lagar och andra bestämmelser.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven uppmärksammar och bedömer hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga inom valt kunskapsområde med gott resultat.

Eleven planerar, genomför och dokumenterar arbetsuppgifter inom kunskapsområdet på ett yrkesetiskt och smittförebyggande sätt med gott resultat.

Eleven kommunicerar med patienter och samverkar med andra yrkesgrupper med god anpassning till syfte, mottagare och situation.

Eleven visar goda kunskaper om det systematiska kvalitetsarbetets funktion och nytta i den dagliga vården och omsorgen.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra samt i enlighet med relevanta lagar och andra bestämmelser.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven uppmärksammar och bedömer hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga inom valt kunskapsområde med mycket gott resultat.

Eleven planerar, genomför och dokumenterar arbetsuppgifter inom kunskapsområdet på ett yrkesetiskt och smittförebyggande sätt med mycket gott resultat.

Eleven kommunicerar med patienter och samverkar med andra yrkesgrupper med mycket god anpassning till syfte, mottagare och situation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om det systematiska kvalitetsarbetets funktion och nytta i den dagliga vården och omsorgen.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra samt i enlighet med relevanta lagar och andra bestämmelser.

Nivå 1

VARD1000X 100 poäng