Vattenkraft innebär att energi utvinns ur strömmande vatten. Som energikälla utgör vattenkraften en viktig del av en hållbar energiförsörjning. Ämnet vattenkraftteknik behandlar uppbyggnad av och funktion hos vattenkraftstationer. I ämnet behandlas också vanligt förekommande arbete i vattenkraftstationer, med hänsyn till miljö, ekonomi, kvalitet och säkerhet.
Undervisningen i ämnet vattenkraftteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter i vattenkraftstationer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur vattenkraftstationer och deras huvudkomponenter är uppbyggda och fungerar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem som gäller drift, underhåll och service. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar ett elsäkert och personsäkert arbetssätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av underhållets betydelse för att en vattenkraftanläggning ska kunna drivas på ett optimalt sätt. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om vattenkraftens inverkan på miljön samt ge eleverna möjlighet att reflektera över och diskutera aktuella miljöfrågor. Undervisningen ska dessutom stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom vattenkraftteknik.
I undervisningen ska experiment, laborationer och ett undersökande arbetssätt förekomma. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samverka och använda ett fackspråk samt att dokumentera och utvärdera utfört arbete.
Undervisningen i ämnet vattenkraftteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om vattenkraftstationers uppbyggnad och funktion.
- Kunskaper om vattenkraftens inverkan på miljön.
- Förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter i en vattenkraftstation.
- Förmåga att arbeta elsäkert och personsäkert i enlighet med säkerhetsbestämmelser inom området.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur vattenkraftstationer är uppbyggda och fungerar.
Eleven redogör översiktligt för hur vattenkraften inverkar på miljön.
Eleven utför enkla arbeten i en vattenkraftstation.
Eleven utför det praktiska arbetet på ett el- och personsäkert sätt.
Eleven dokumenterar sitt arbete på ett enkelt sätt och utvärderar arbetet med enkla omdömen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om hur vattenkraftstationer är uppbyggda och fungerar.
Eleven redogör utförligt för hur vattenkraften inverkar på miljön.
Eleven utför relativt komplexa arbeten i en vattenkraftstation.
Eleven utför det praktiska arbetet på ett el- och personsäkert sätt.
Eleven dokumenterar sitt arbete på ett noggrant sätt och utvärderar arbetet med utvecklade omdömen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur vattenkraftstationer är uppbyggda och fungerar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur vattenkraften inverkar på miljön.
Eleven utför komplexa arbeten i en vattenkraftstation.
Eleven utför det praktiska arbetet på ett el- och personsäkert sätt.
Eleven dokumenterar sitt arbete på ett noggrant och utförligt sätt och utvärderar arbetet med välutvecklade omdömen.