Betyget E
Eleven redogör översiktligt för produktionsprocesser och odlingssystem inom växthusodling samt beskriver på ett godtagbart sätt hur växtmiljön kan regleras.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för olika växthuskonstruktioner och hur växthusets yta kan disponeras och användas.
Eleven gör enkla bedömningar av växters utveckling och tillväxt och använder med viss säkerhet styr- och reglerteknik för att reglera klimatet och tillväxtfaktorerna.
Eleven gör enkla reflektioner över resursanvändning i samband med växthusodling och föreslår med viss säkerhet åtgärder som främjar en miljömässigt hållbar utveckling.
Eleven sköter och underhåller med viss säkerhet växthus och teknisk utrustning på ett ergonomiskt sätt. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för produktionsprocesser och odlingssystem inom växthusodling samt beskriver på ett utvecklat sätt hur växtmiljön kan regleras.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för olika växthuskonstruktioner och hur växthusets yta kan disponeras och användas.
Eleven gör välgrundade bedömningar av växters utveckling och tillväxt och använder med säkerhet styr- och reglerteknik för att reglera klimatet och tillväxtfaktorerna.
Eleven gör välgrundade reflektioner över resursanvändning i samband med växthusodling och föreslår med säkerhet åtgärder som främjar en miljömässigt hållbar utveckling.
Eleven sköter och underhåller med säkerhet växthus och teknisk utrustning på ett ergonomiskt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocesser och odlingssystem inom växthusodling samt beskriver på ett välutvecklat sätt hur växtmiljön kan regleras.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för olika växthuskonstruktioner och hur växthusets yta kan disponeras och användas.
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av växters utveckling och tillväxt och använder med god säkerhet styr- och reglerteknik för att reglera klimatet och tillväxtfaktorerna.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över resursanvändning i samband med växthusodling och föreslår med god säkerhet åtgärder som främjar en miljömässigt hållbar utveckling.
Eleven sköter och underhåller med god säkerhet växthus och teknisk utrustning på ett ergonomiskt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder.