Ämnet verktygsteknik behandlar tillverkning av verktygskomponenter och verktyg. Det handlar också om hur verktygen vårdas och underhålls samt hur deras funktion kontrolleras och effektiviseras.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet verktygsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om verktyg som förekommer inom olika typer av industriteknisk produktion samt färdigheter i att tillverka verktyg och verktygskomponenter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika verktygs användningsområden, konstruktion och funktion samt om metoder och tekniker för användning av verktygen. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika material samt deras egenskaper och betydelse vid verktygstillverkning.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg och utrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt att vårda och underhålla verktyg och utrustning. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om kvalitetssystem samt förmåga att genomföra kontroll, underhåll, felsökning och reparation av verktyg. Inom det industritekniska området ställs höga krav på kommunikation och samverkan. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka inom alla led i den industritekniska processen.

Undervisningen ska betona ett problemlösande arbetssätt och stimulera elevernas intresse för teknikutveckling inom området. I undervisningen ska både teoretiska och praktiska moment ingå.

Undervisningen i ämnet verktygsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika verktyg och utrustning för tillverkning av verktyg.
  • Kunskaper om materialegenskaper och materials betydelse för funktion och kvalitet.
  • Förmåga att tillverka verktyg i enlighet med anvisningar och säkerhetsföreskrifter.
  • Färdigheter i att hantera och vårda verktyg och utrustning för tillverkning av verktyg.
  • Förmåga att utföra funktionskontroll och reparation av tillverkade verktyg.
  • Förmåga att använda fackspråk för att kommunicera om arbetsprocess och resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om verktyg och utrustning som används vid tillverkning av verktyg.

Eleven förklarar på ett översiktligt sätt hur materialval påverkar olika verktygs funktion och kvalitet.

Eleven tillverkar med viss skicklighet verktyg i enlighet med anvisningar och säkerhetsföreskrifter samt håller ordning på arbetsplatsen.

Eleven hanterar och vårdar med viss säkerhet verktyg och utrustning.

Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroller och reparationer.

Eleven använder med viss säkerhet fackspråk för att kommunicera om arbetsprocess och resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om verktyg och utrustning som används vid tillverkning av verktyg.

Eleven förklarar på ett utförligt sätt hur materialval påverkar olika verktygs funktion och kvalitet.

Eleven tillverkar med god skicklighet verktyg i enlighet med anvisningar och säkerhetsföreskrifter samt håller ordning på arbetsplatsen.

Eleven hanterar och vårdar med säkerhet verktyg och utrustning.

Eleven utför med säkerhet funktionskontroller och reparationer.

Eleven använder med säkerhet fackspråk för att kommunicera om arbetsprocess och resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om verktyg och utrustning som används vid tillverkning av verktyg.

Eleven förklarar på ett utförligt och nyanserat sätt hur materialval påverkar olika verktygs funktion och kvalitet.

Eleven tillverkar med mycket god skicklighet verktyg i enlighet med anvisningar och säkerhetsföreskrifter samt håller ordning på arbetsplatsen.

Eleven hanterar och vårdar med god säkerhet verktyg och utrustning.

Eleven utför med god säkerhet funktionskontroller och reparationer.

Eleven använder med god säkerhet fackspråk för att kommunicera om arbetsprocess och resultat.