Ämnet visuell produktion handlar om skapande av visuell design och visuellt innehåll till olika medier. Ämnet behandlar produktionsprocessen och hur visuell design produceras och anpassas till olika format, kanaler och målgrupper. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet visuell produktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika designprinciper och förmåga att använda dem i visuella produktioner. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i att använda utrustning och programvaror för att framställa visuella produkter. Undervisningen ska även stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och vilja att framställa visuella produkter som är anpassade till syfte, målgrupp och kanal. För att kunna omsätta egna och andras idéer till färdiga produktioner ska eleverna också ges möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om och färdigheter i att arbeta med text, bild, animation, 3D-visualisering och ljud.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera och utvärdera visuella produktioner. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta och hålla uppsatta tidsramar. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att arbeta i projektliknande former och utgå från verklighetsnära situationer.
Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om hur visuell design utformas och förmedlas. Dessutom ska den visuella utformningens olika syften, exempelvis att göra reklam för en viss produkt eller sprida åsikter, värderingar och information problematiseras.
Undervisningen i ämnet visuell produktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om visuell design och designprinciper.
- Förmåga att skapa visuellt innehåll anpassat till olika format och kanaler.
- Förmåga att samarbeta och arbeta inom givna tidsramar.
- Förmåga att analysera och utvärdera visuella produktioner.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven för övergripande resonemang om visuell design och olika designprinciper.
Eleven skapar med säkerhet visuellt innehåll anpassat till olika format och kanaler.
Eleven samarbetar samt arbetar på ett fungerande sätt inom givna tidsramar.
Eleven analyserar och utvärderar visuella produktioner på ett övergripande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven för utförliga resonemang om visuell design och olika designprinciper.
Eleven skapar med god säkerhet visuellt innehåll anpassat till olika format och kanaler.
Eleven samarbetar samt arbetar på ett ändamålsenligt sätt inom givna tidsramar.
Eleven analyserar och utvärderar visuella produktioner på ett utvecklat sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven för utförliga och nyanserade resonemang om visuell design och olika designprinciper.
Eleven skapar med mycket god säkerhet visuellt innehåll anpassat till olika format och kanaler.
Eleven samarbetar samt arbetar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt inom givna tidsramar.
Eleven analyserar och utvärderar visuella produktioner på ett välutvecklat och nyanserat sätt.