Ämnet VVS – installation behandlar installation av VVS-tekniska system i byggnader och är till sin karaktär både praktiskt och teoretiskt. Samhällets ökande krav på minskad energiförbrukning och väl fungerande inomhusmiljöer tillsammans med betydelsen av en hållbar utveckling behandlas också.
Undervisningen i ämnet VVS – installation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om värme- och sanitetstekniska installationer samt deras konstruktion och funktion. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att installera kompletta VVS-tekniska system på ett yrkesmässigt sätt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbar utveckling. Produkt- och teknikutveckling inom yrkesområdet ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja, använda och vårda material, verktyg och maskiner på ett yrkesmässigt sätt samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och följa bygghandlingar och manualer. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i områdesspecifika sammanfogningstekniker. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifterna ska genomföras med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om entreprenörskap och förståelse av företagandets villkor.
Undervisningen i ämnet VVS – installation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om VVS-tekniska system, arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser som gäller för verksamhetsområdet.
- Förmåga att installera och driftsätta VVS-tekniska system, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett säkert och hållbart sätt.
- Förmåga att välja och hantera material, verktyg och maskiner.
- Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad och funktion hos olika VVS-tekniska system. Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Eleven installerar och driftsätter VVS-tekniska system med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material med viss säkerhet utifrån arbetsuppgiften. Eleven hanterar med visst handlag verktyg och maskiner.
Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion hos olika VVS-tekniska system. Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Eleven installerar och driftsätter VVS-tekniska system med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material med säkerhet utifrån arbetsuppgiften. Eleven hanterar med gott handlag verktyg och maskiner.
Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion hos olika VVS-tekniska system. Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Eleven installerar och driftsätter VVS-tekniska system med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material med god säkerhet utifrån arbetsuppgiften. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg och maskiner.
Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.