Ämnet VVS och fastighet behandlar VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden, deras olika yrken och arbetsuppgifter. I ämnet behandlas hur värme-, ventilations-, sanitets-, kyl- och värmepumpssystem är uppbyggda, fungerar och samverkar. Ämnet ger de grundläggande utgångspunkterna för främjandet av hållbar utveckling inom yrkesområdena.
Undervisningen i ämnet VVS och fastighet ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om värme-, ventilations-, sanitets-, kyl- och värmepumpssystem samt deras funktion och konstruktion. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om systemen var för sig och i samverkan. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbetsuppgifter inom aktuella verksamhetsområden. Därtill ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om byggnaders konstruktion samt hur byggnaders verksamhet och klimatskal påverkar systemen. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse av inomhusklimatets betydelse för välbefinnande och god hälsa. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om VVS- och fastighetsbranschen och om befintliga yrkeskategorier inom verksamhetsområdena. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och väcka deras intresse för olika yrken inom branschen.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprinciper och produktionsförutsättningar som främjar hållbar utveckling. Genom detta ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om energianvändningens effekter på byggnaders inomhusklimat. Därtill ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om underhållets betydelse inom VVS- och fastighetsbranschen. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur utrustning och material hanteras på ett yrkesmässigt och säkert sätt. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser för yrkesområdet samt att förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande i arbetslivet samt om hur de kan förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om branschområdenas fackspråk. I undervisningen ska eleverna även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang under arbetsutövning. Därtill ska eleverna ges möjlighet att föra värderande diskussioner om arbetet gällande både arbetsprocess och resultat.
Undervisningen ska bedrivas så att eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling, liksom att utveckla teoretiska kunskaper utifrån praktiskt arbete. Genom problemlösande arbetssätt och arbetsmiljöriktiga förhållningssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ansvarsfullt, såväl individuellt som i samarbete med andra. Undervisningen ska bedrivas så att eleverna, genom praktiskt arbete och studiebesök på arbetsplatser, får en inledande introduktion i yrkesmässigt arbete inom samtliga branschområden.
Undervisningen i ämnet VVS och fastighet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden och yrken samt om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdena.
- Kunskaper om energitekniska system och energibärande medier samt om effektiv och hållbar energianvändning.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom aktuella verksamhetsområden, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett hållbart och säkert sätt.
- Förmåga att hantera material, maskiner, verktyg och annan teknisk utrustning.
- Förmåga att samverka och kommunicera under arbetsutövning samt använda fackspråk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden och yrken. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om energitekniska system och energibärande medier. Eleven redogör översiktligt för effektiv och hållbar energianvändning.
Eleven utför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material, maskiner, verktyg och annan teknisk utrustning med viss säkerhet.
Eleven samverkar och kommunicerar under arbetsutövningen. Eleven använder fackspråk med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden och yrken. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
Eleven visar goda kunskaper om energitekniska system och energibärande medier. Eleven redogör utförligt för effektiv och hållbar energianvändning.
Eleven utför med säkerhet arbetsuppgifter inom VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material, maskiner, verktyg och annan teknisk utrustning med säkerhet.
Eleven samverkar och kommunicerar under arbetsutövningen. Eleven använder fackspråk med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden och yrken. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om energitekniska system och energibärande medier. Eleven redogör utförligt och nyanserat för effektiv och hållbar energianvändning.
Eleven utför med god säkerhet arbetsuppgifter inom VVS- och fastighetsbranschens verksamhetsområden. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material, maskiner, verktyg och annan teknisk utrustning med god säkerhet.
Eleven samverkar och kommunicerar under arbetsutövningen. Eleven använder fackspråk med god säkerhet.