Ämnet yrkestrafik behandlar yrkesmässiga vägtransporter inom områdena persontransporter och godstransporter. Det behandlar även fordon som används inom dessa transportverksamheter samt framförande av fordon i trafik och säker hantering av det som transporteras.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet yrkestrafik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om yrkestrafik samt om transportsektorns olika delar och dess betydelse för samhället och samhällsutvecklingen. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om fordon och utrustning samt om de lagar och andra bestämmelser som reglerar yrkesmässiga vägtransporter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att framföra fordon i trafik med hänsyn till säkerhet och miljö samt att iordningställa fordon och utrustning inför transportuppdrag.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsformer och arbetssätt inom yrkestrafik som främjar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt kunskaper om branschens ansvar för hållbar utveckling. Undervisningen ska även bidra till att stimulera elevernas intresse för teknikutvecklingen inom branschen.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om transportbranschens möjliga karriärvägar. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av goda relationer och ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med problemlösning såväl självständigt som tillsammans med andra. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.

Undervisningen i ämnet yrkestrafik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om yrkestrafik och olika typer av vägtransportverksamheter.
  • Kunskaper om olika typer av fordon och utrustningar som används inom yrkesmässiga vägtransporter.
  • Kunskaper om rutiner och regler som styr förarens arbete och fordonets användning vid lastning och lossning samt vid transport på väg.
  • Kunskaper om regler i trafiken och hur olika trafikbeteenden kan inverka på trafikmiljö och säkerhet.
  • Förmåga att köra och manövrera fordon.
  • Förmåga att genomföra enklare underhåll och säkerhetskontroll av fordon och utrustning.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om yrkestrafik och olika typer av vägtransportverksamheter.

Eleven redogör översiktligt för olika typer av fordon och utrustningar samt deras användningsområden.

Eleven visar godtagbara kunskaper om de rutiner och regler som styr förarens arbete och fordonets användning vid lastning, lossning och transport på väg.

Eleven visar godtagbara kunskaper om regler i trafiken. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika trafikbeteenden och hur de kan inverka på trafikmiljö och säkerhet.

Eleven kör och manövrerar fordon i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven utför med viss säkerhet enklare underhåll och säkerhetskontroll av fordon och utrustning samt vidtar vid behov de åtgärder som krävs utifrån trafiksäkerhetssynpunkt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om yrkestrafik och olika typer av vägtransportverksamheter.

Eleven redogör utförligt för olika typer av fordon och utrustningar samt deras användningsområden.

Eleven visar goda kunskaper om de rutiner och regler som styr förarens arbete och fordonets användning vid lastning, lossning och transport på väg.

Eleven visar goda kunskaper om regler i trafiken. Dessutom redogör eleven utförligt för olika trafikbeteenden och hur de kan inverka på trafikmiljö och säkerhet.

Eleven kör och manövrerar fordon i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven utför med säkerhet enklare underhåll och säkerhetskontroll av fordon och utrustning samt vidtar vid behov de åtgärder som krävs utifrån trafiksäkerhetssynpunkt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om yrkestrafik och olika typer av vägtransportverksamheter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika typer av fordon och utrustningar samt deras användningsområden.

Eleven visar mycket goda kunskaper om de rutiner och regler som styr förarens arbete och fordonets användning vid lastning, lossning och transport på väg.

Eleven visar mycket goda kunskaper om regler i trafiken. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika trafikbeteenden och hur de kan inverka på trafikmiljö och säkerhet.

Eleven kör och manövrerar fordon i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven utför med god säkerhet enklare underhåll och säkerhetskontroll av fordon och utrustning samt vidtar vid behov de åtgärder som krävs utifrån trafiksäkerhetssynpunkt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.