Ämnet yttre miljö behandlar planering, anläggning och bevarande av utomhusanläggningar och gröna ytor inom fastighetsområdet. Ämnet behandlar även betydelsen av trivsamma och funktionella utemiljöer i fastighetsområden samt verksamhetsområdets ansvar för främjande av hållbar utveckling.
Undervisningen i ämnet yttre miljö ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att sköta och anlägga hårda ytor, gröna ytor och markutrustning inom fastighetsområdet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbarhet samt kunskaper om verksamhetsområdets ansvar för hållbar utveckling. Produkt- och teknikutveckling inom fastighetsbranschen ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja, använda och vårda material, verktyg, maskiner och redskap samt att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller för verksamhetsområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en känsla för arbetsresultatets estetiska utformning.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritisk granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar servicekänsla i yrkesutövandet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
Undervisningen ska bedrivas så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, material, verktyg och maskiner som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet yttre miljö ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om utomhusmiljöer och anläggningar inom fastighetsområdet samt om lagar och andra bestämmelser som gäller verksamheten.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom yttre miljö, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett säkert och hållbart sätt.
- Förmåga att hantera material samt hantera och vårda maskiner, verktyg och redskap.
- Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt utomhusmiljöer och anläggningar inom fastighetsområdet. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Eleven utför arbetsuppgifter inom yttre miljö med godtagbart resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med visst handlag verktyg, maskiner och redskap.
Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt utomhusmiljöer och anläggningar inom fastighetsområdet. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Eleven utför arbetsuppgifter inom yttre miljö med gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med gott handlag verktyg, maskiner och redskap.
Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utomhusmiljöer och anläggningar inom fastighetsområdet. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Eleven utför arbetsuppgifter inom yttre miljö med mycket gott resultat. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material på ett säkert sätt utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg, maskiner och redskap.
Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.