Ämnet administration behandlar administrativt arbete inom företag, offentlig förvaltning och organisation. Ämnet behandlar också material, utrustning och arbetsmetoder som används inom administration samt hur det administrativa arbetet kan utföras på ett effektivt, säkert och serviceinriktat sätt.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet administration ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om administrativa funktioner inom företag, offentlig förvaltning och organisation samt förmåga att utföra administrativa arbetsuppgifter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om administrativa rutiner samt om dokumentutformning. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om organisation och arbetsformer. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att använda relevant material, teknik och annan utrustning som används inom administration samt att göra hållbara val.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om etik och sekretess inom området. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett serviceinriktat och säkert sätt samt tilltro till den egna förmågan att utföra administrativa arbetsuppgifter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om ergonomi och arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska stimuleras i undervisningen. Via kontakter med företag, organisationer och offentlig förvaltning inom det administrativa området ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan olika funktioner. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över och samtala om administrationens betydelse för verksamheten samt om att arbeta serviceinriktat. Dessutom ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor inom ämnesområdet.

Undervisningen i ämnet administration ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om administrativa funktioner och arbetsuppgifter inom företag, offentlig förvaltning och organisation.
  • Förmåga att använda material, utrustning och digital teknik i administrativt arbete.
  • Förmåga att utföra administrativa arbetsuppgifter på ett serviceinriktat sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om administrativa funktioner och arbetsuppgifter inom företag, offentlig förvaltning och organisation.

Eleven använder med viss skicklighet material, utrustning och digital teknik i det administrativa arbetet.

Eleven utför arbetsuppgifter inom administration med godtagbart resultat. Eleven arbetar på ett säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om administrativa funktioner och arbetsuppgifter inom företag, offentlig förvaltning och organisation.

Eleven använder med god skicklighet material, utrustning och digital teknik i det administrativa arbetet.

Eleven utför arbetsuppgifter inom administration med gott resultat. Eleven arbetar på ett säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om administrativa funktioner och arbetsuppgifter inom företag, offentlig förvaltning och organisation.

Eleven använder med mycket god skicklighet material, utrustning och digital teknik i det administrativa arbetet.

Eleven utför arbetsuppgifter inom administration med mycket gott resultat. Eleven arbetar på ett säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.