Undervisningen i ämnet administration på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Organisation och arbetsformer i företag. Hur ansvar och uppgifter fördelas i en organisation, hur ett organisationsschema upprättas samt olika arbetsformer och arbetssätt, till exempel projekt- och distansarbete.
- Hur allmänna och sekretessbelagda handlingar hanteras i olika organisationer, offentliga förvaltningar och företag.
- Användning av digital teknik och programvara i olika administrativa och kommunikativa arbetsuppgifter, till exempel affärssystem.
- Hållbara val av material och utrustning inom administrativt arbete, till exempel val av kontorsutrustning.
- Planering och utförande av administrativt arbete, till exempel anordning och uppföljning av möten samt konferenser och event i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Jämförelse och presentation av skillnader mellan ett företags interna och externa information.
- Serviceinriktat arbete och bemötande samt den egna rollen i mötet med andra, till exempel kunder och medarbetare.
- Olika faktorer som påverkar det systematiska arbetsmiljöarbetet i enlighet med arbetsmiljölagen.