Anläggning - Nivå 2

150 poäng

Undervisningen i ämnet anläggning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Anläggningsprocessen

  • Olika aktörers ansvar på byggarbetsplatsen, till exempel det gemensamma ansvaret för säkerhet och arbetsmiljö.
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmetoder inom mark- och anläggningsyrket, till exempel inom beläggningsarbete, bergarbete och järnvägsbyggnad.
  • Övergripande om jord- och bergarters olika användningsområden och hantering. Materialens hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland arbetsmiljölagen, Trafikverkets kompetenskrav och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).
  • Övergripande om lagar och myndighetsbeslut som gäller byggande, däribland miljöbalken och plan- och bygglagen.
  • Konsekvenser av att inte följa bygghandlingar, till exempel viten och bötesförelägganden.
  • Branschens roll i syfte att främja ett hållbart byggande, däribland arbetsmiljöplanens syfte att förebygga arbetsmiljörisker.
  • Avtal som reglerar anställningen, däribland anställningsavtal, kollektivavtal samt yrkesutbildningsavtal.
  • Entreprenörskap och företagande inom yrkesområdet.

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar och utförandekrav. Användning av digitala bygghandlingar i byggprocessen.
  • Mätnings- och avvägningsteknik, däribland höjdsättning och lutningsberäkningar.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar, till exempel av volym, area och materialåtgång.
  • Vanligt förekommande formsättnings- och armeringsarbeten inom mark och anläggning.
  • Utsättning av byggnad och uppförande av profiler.
  • Grundläggande schaktnings-, fyllnings-, packnings- och understoppningsarbeten vid ledningsbyggnad.
  • Användning av körplåtar och stockmattor för ökad bärighet.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Transport, hantering, förvaring och skyddande av byggnadsmaterial i enlighet med anvisningar.
  • Val och hantering av anläggningsmaterial för mark- och rörläggningsarbeten, däribland val av mark- och dräneringsrör och geotextil.
  • Val, användning och vård av för arbetsuppgiften lämpliga verktyg och maskiner, däribland analog och digital utrustning för mätning och avvägning.
  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.

Säkerhet

  • Riskbedömningar för att förebygga hälsorisker, olycksfall, brand eller skada i samband med arbetsmoment. Hantering av farliga ämnen, däribland asbest, mögel, kvartsdamm, spillvatten och polyklorerade bifenyler (PCB) vid anläggningsarbeten.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Förebyggande åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och rasrisk vid schaktarbeten.
  • Avspärrning av ett arbetsområde i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kunder eller beställare, till exempel under renoverings- och ombyggnadsarbeten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom mark och anläggning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom mark och anläggning. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom mark och anläggning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom mark och anläggning. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom mark och anläggning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom mark och anläggning. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

ANLA1000X 150 poäng

Nivå 2

ANLA2000X 150 poäng

Nivå 3

ANLA3000X 200 poäng