Anläggning - Nivå 3

200 poäng

Undervisningen i ämnet anläggning på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Anläggningsprocessen

  • Byggprocessens olika skeden från planering till färdigställande och förvaltning.
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmetoder inom mark- och anläggningsyrket, däribland med vanligt förekommande markförstärkande arbeten.
  • Övergripande om ballastens användningsområden och kvalitet, till exempel vid väg- och järnvägsbyggnad och i cement vid betongproduktion.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland miljöbalken och plan- och bygglagen. Bestämmelser som gäller hantering av förorenade mark- och schaktmassor, landskapsvård och marktäktsarbeten.
  • Övergripande om tillståndsprocesser för täktverksamhet och återställning av täktverksamhet samt om grundvattennivåns förhållande till schaktbotten.
  • Rivningsmetoder och återanvändning av schaktmassor samt hantering av farligt avfall.
  • Entreprenörskap och företagande inom yrkesområdet.
  • Övergripande om varsamhetskrav vid nyproduktion och ombyggnad, till exempel tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och estetiska värden.

Planering och utförande

  • Informationssökning för bedömning av markförhållanden, till exempel utifrån ritningsunderlag och geotekniska underlag.
  • Tolkning av toleranskrav samt metoder för att identifiera felkällor.
  • Mätnings- och avvägningsteknik, däribland höjdsättning och lutningsberäkningar.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar, till exempel av volym, area och materialåtgång.
  • Terrasseringar, trappsättning och nivåuppbyggningar med vanligt förekommande stödmurselement.
  • Anläggning av gröna ytor, däribland av gräs- och planteringsytor.
  • Plantering av träd samt räddning och inbrädning av träd.
  • Vanligt förekommande betonggjutningar inom mark och anläggning, till exempel i låg- och pelarform.
  • Grundläggande mark- och anläggningsarbete vid grundkonstruktioner, däribland platta på mark, torpargrund, källargrund och plintgrund.
  • Grundläggande isolerings- och dräneringsarbete vid grundkonstruktioner.
  • Energibesparande isoleringsmetoder av platta på mark och väggar i mark.
  • Användning av körplåtar och stockmattor för ökad bärighet.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbetet.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften, däribland val och användning av material med hänsyn till kvalitet och kostnader samt hälso- och miljöaspekter.
  • Byggmaterialens miljöpåverkan och individens eget ansvar för källsortering och återvinning av material på en byggarbetsplats.
  • Val och hantering av anläggningsmaterial för betongarbeten utifrån bygghandlingar och andra anvisningar, däribland val av armeringstyp och betongkvalitet.
  • Val, användning och vård av för arbetsuppgiften lämpliga verktyg och maskiner, däribland avvägnings- och mätverktyg.

Säkerhet

  • Bestämmelser som reglerar brandfarliga arbeten.
  • Riskbedömningar, däribland för att förebygga rasrisker, hälsorisker, olycksfall, brand eller skada i samband med arbetsmoment. Hantering av farliga ämnen, däribland asbest, mögel, kvartsdamm, spillvatten och polyklorerade bifenyler (PCB) vid anläggningsarbeten.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Förebyggande åtgärder vid schaktarbeten och påverkan av yttre miljöer vid anläggningsarbeten i närheten av vattentäkter.
  • Avspärrning av ett arbetsområde i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen, däribland med ljud- och handsignalering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom mark och anläggning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom mark och anläggning. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom mark och anläggning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom mark och anläggning. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom mark och anläggning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom mark och anläggning. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

ANLA1000X 150 poäng

Nivå 2

ANLA2000X 150 poäng

Nivå 3

ANLA3000X 200 poäng