Banskötsel för hästsport - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet banskötsel för hästsport på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika anläggningsmaterials egenskaper, däribland hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper.
  • Beräkningar för att lösa arbetsuppgifter inom banskötsel, till exempel beräkningar av material- och tidsåtgång.
  • För banan specifika arbetsuppgifter utifrån banans konstruktion, användningsområde och funktion.
  • Betydelsen av estetik vid utformning av anläggningar.
  • Resurseffektivitet och materialåtervinning vid olika skötselåtgärder.
  • Skötselplaners funktion samt hur de ska tolkas och följas.
  • Bedömning av skötselbehov och val av skötselnivå.
  • Skötselplanering och beräkning av kostnader i samband med banskötsel.
  • Utvärdering av arbetsprocessen samt dokumentation.
  • Bedömning av resultatet, både funktionellt och estetiskt.
  • Arbete med verktyg, handredskap och teknisk utrustning.
  • Riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med planering av arbetsuppgifter.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med banskötsel.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller hästsport och banskötsel, till exempel miljölagstiftning och djurskyddslagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika material och deras användning inom banskötsel.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika skötselåtgärder och hur de påverkar banans utseende och funktion. Eleven beskriver med viss säkerhet hur olika skötselåtgärder kan främja hållbar utveckling.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom banskötsel. I arbetet använder eleven enkla strategier för att lösa problem. Resultatet av arbetet är godtagbart vad gäller utförande och estetik.

Eleven använder med viss säkerhet verktyg, handredskap och teknisk utrustning.

Eleven gör enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar på ett säkert sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika material och deras användning inom banskötsel.

Eleven visar goda kunskaper om olika skötselåtgärder och hur de påverkar banans utseende och funktion. Eleven beskriver med säkerhet hur olika skötselåtgärder kan främja hållbar utveckling.

Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom banskötsel. I arbetet använder eleven utvecklade strategier för att lösa problem. Resultatet av arbetet är gott vad gäller utförande och estetik.

Eleven använder med säkerhet verktyg, handredskap och teknisk utrustning.

Eleven gör utvecklade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar på ett säkert sätt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika material och deras användning inom banskötsel.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika skötselåtgärder och hur de påverkar banans utseende och funktion. Eleven beskriver med god säkerhet hur olika skötselåtgärder kan främja hållbar utveckling.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom banskötsel. I arbetet använder eleven välutvecklade strategier för att lösa problem. Resultatet av arbetet är mycket gott vad gäller utförande och estetik.

Eleven använder med god säkerhet verktyg, handredskap och teknisk utrustning.

Eleven gör välutvecklade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar på ett säkert sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

BANK1000X 100 poäng