Berghantering - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet berghantering på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Berghanteringsprocessen

  • Översiktligt om tillståndsprocesser för täktverksamhet och återställning av täktverksamhet, däribland mark- och bygglov.
  • Översiktligt om geotekniska undersökningar för att bedöma markförhållanden.
  • Översiktligt om marklagrens uppbyggnad och jord- och bergarters egenskaper.
  • Översiktligt om ballastens användningsområden och kvalitet.
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmetoder inom berghantering, däribland schaktning, friläggning, borrning, uttag och krossning.
  • Arbetsprocesser och metoder för upprättande av borr-, ladd- och sprängplaner. Metoder för tolkning av hålinmätningsprotokoll.
  • Arkitektur och estetiska värden i samband med projektering och planering av bergarbeten.
  • Övergripande om lagar och andra bestämmelser som gäller byggande, däribland miljöbalken och plan- och bygglagen.
  • Referensverk inom yrkesområdet, däribland Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd samt AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).

Planering och utförande

  • Informationssökning för arbetsuppgiften, däribland med hjälp av digitala byggnadsinformationsmodeller, bygghandlingar, borr- och sprängplaner och branschkrav.
  • Tolkning av byggnadsinformationsmodeller (BIM) och användning av andra vanligt förekommande digitala verktyg inom berghanteringsprocessen, däribland GNSS (global navigation satellite systems), maskinstyrningar och 3D-modeller.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Mätnings- och avvägningsteknik, däribland höjdsättning och lutningsberäkningar.
  • Bedömning av markförhållanden, däribland av bärighet och behov av körplåtar eller stockmattor.
  • Vanligt förekommande arbete med schaktning, friläggning av berg och bergförstärkning.
  • Losstagning, krossning och sortering av bergmaterial.
  • Säker täckning inför sprängning.
  • Vanligt förekommande arbete utifrån borr-, ladd- och sprängplaner, till exempel utsättning och kontroll.
  • Borrning, däribland med topphammare och sänkhammare.
  • Navigering med styr- och riktmedel, däribland datorstöd, gps och autostyrning.
  • Vanligt förekommande arbete med skyddsskrotning och utlastning av bergmaterial.
  • Signalering vid utrymning och återgång i samband med sprängning.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Hantering av jord- och bergarter.
  • Val, användning och underhåll av verktyg, maskiner, mätverktyg och tillsatsutrustning för arbetsuppgiften.
  • Service och underhåll av bergmaskiner, däribland felsökning och åtgärder med hjälp av olika informationssystem vid servicearbeten.

Säkerhet

  • Riskbedömningar för att förebygga hälsorisker, olycksfall, brand eller skada i samband med arbetsmoment.
  • Förebyggande åtgärder för att minska påverkan på yttre miljöer, däribland vid arbeten i närhet av vattentäkt.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med risk för exponering av asbest, mögel, kvartsdamm eller polyklorerade bifenyler (PCB).
  • Riskbedömning vid friläggning och sprängning av berg samt schaktning av sprängt berg, däribland rasrisker och dolor.
  • Skydd och avstängning i enlighet med trafikanordningsplan (TA-plan), däribland behörighetskrav för trafikavstängningar. Olika typer av avstängningsmaterial.
  • Säkerhetsåtgärder vid berghantering och sprängningsarbeten, i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller framförande av mobila arbetsmaskiner på väg, däribland ålders- och utbildningskrav.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk inom yrkesområdet och engelska fackuttryck för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen däribland med ljud- och handsignalering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom berghantering.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom berghantering. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom berghantering.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom berghantering. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom berghantering.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom berghantering. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

BERG1000X 200 poäng

Nivå 2

BERG2000X 200 poäng