Berghantering - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet berghantering på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Berghanteringsprocessen

  • Tillståndsprocesser för täktverksamhet och återställning av täktverksamhet, däribland mark- och bygglov.
  • Översiktligt om vanligt förekommande geologiska och bergtekniska begrepp för mineraler och bergarter.
  • Översiktligt om faktorer som påverkar behovet av bergförstärkning, däribland med bultning eller injektering.
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmetoder inom berghantering, däribland vid borrning och sprängning. Sprängtekniker vid både ovan- och underjordssprängning.
  • Översiktligt om faktorer som kan ge kastrisker vid sprängning, däribland geologiska avvikelser, borrhålsavvikelser och bristfällig täckning.
  • Arbetsprocesser och olika användningsområden för mobila arbetsmaskiner och tunga transportfordon inom berghanteringsprocessen.
  • Lagar och andra bestämmelser om landskapsvård och marktäkt, däribland miljöbalken och plan- och bygglagen.

Planering och utförande

  • Informationssökning för arbetsuppgiften, däribland med hjälp av borr- och sprängplaner, regelverk för hantering av sprängmedel och kemikaliehantering vid bergsprängningsarbeten.
  • Användning av byggnadsinformationsmodeller (BIM) och andra vanligt förekommande digitala verktyg inom berghanteringsprocessen, däribland GNSS(global navigation satellite systems) , maskinstyrningar och 3D-modeller.
  • Bedömning av markförhållanden, till exempel utifrån ritningsunderlag och resultatet av geotekniska undersökningar.
  • Tolkning och analys av hålinmätningsprotokoll.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Riskbedömning vid friläggning av berg och schaktning av sprängt berg, däribland rasrisker och dolor.
  • Upprättande av borr-, ladd- och sprängplaner.
  • Åtgärder för säker sprängning. Felsökning i sprängsalvor, däribland kontroll av eventuella kvarvarande sprängmedel.
  • Borrning ovan och under jord, däribland med topphammare, sänkhammare och TBM (tunnel boring machine). Kärnborrning vid markundersökning eller precisionsborrning.
  • Navigering med styr- och riktmedel, däribland datorstöd, gps och autostyrning.
  • Bedömning av borresultat, däribland hålavvikelser, inspända hål, håldjup och uppställning.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Sprängjournaler och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Hantering av spräng- och tändmedel samt olika kemikalier avsedda för bergsprängning i enlighet med anvisningar.
  • Olika sprängmedels egenskaper samt faktorer som påverkar laddnings- och sprängresultatet, däribland tändsättning, vatten i borrhål, försättning och hålavstånd.
  • Val, användning och underhåll av verktyg, maskiner, mätverktyg och tillsatsutrustningar.
  • Service och underhåll av borrutrustning och bergmaskiner, däribland felsökning och åtgärder med hjälp av olika informationssystem vid servicearbeten.

Säkerhet

  • Lagar och andra bestämmelser som gäller hantering av explosiva varor, däribland lagen om brandfarliga och explosiva varor, lagen om transport av farligt gods samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter och Polismyndighetens allmänna råd.
  • Riskbedömning av faktorer som kan ge kastrisker vid sprängning, däribland geologiska avvikelser, borrhålsavvikelser och bristfällig täckning.
  • Skydd och avstängning i enlighet med trafikanordningsplan (TA-plan), däribland behörighetskrav för trafikavstängningar. Olika typer av avstängningsmaterial.
  • Säkerhetsåtgärder vid berghantering och sprängningsarbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller framförande av mobila arbetsmaskiner på väg, däribland ålders- och utbildningskrav.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen, däribland med maskinförare samt med kund eller beställare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom berghantering.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom berghantering. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom berghantering.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom berghantering. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom berghantering.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom berghantering. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

BERG1000X 200 poäng

Nivå 2

BERG2000X 200 poäng