Ämnet bevarandebiologi behandlar den biologi som har betydelse för arbete med bevarandefrågor inom naturbrukets verksamheter. Centralt i ämnet är artkunskap, biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet bevarandebiologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om bevarandefrågor och biologisk mångfald. Den ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av naturbrukets påverkan på ekosystemen och hur hållbar utveckling kan främjas genom olika typer av bevarandearbete. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra biotopinventeringar samt att beskriva och artbestämma växter och djur i olika biotoper. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hotade arter och deras biotopkrav samt hur naturbrukets verksamheter påverkar den biologiska mångfalden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att tillägna sig en gemensam referensram för hållbarhetsfrågor genom globala perspektiv såväl som praktiskt arbete med bevarandefrågor på lokal nivå. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör bevarandefrågor samt om nationella och internationella samarbeten och bevarandeprojekt.

Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt tänkande och en biologisk förståelse av djur och växter. Praktiska övningar i undervisningen samt observationer och fältstudier ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om växternas och djurens naturliga habitat och livsvillkor. Genom informationssökning i samband med fältstudier ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika arter och biologisk mångfald.

Undervisningen i ämnet bevarandebiologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att identifiera, beskriva och namnge växt- och djurarter inom naturbruket samt genomföra biotopinventeringar och annat bevarandearbete.
  • Kunskaper om biologisk mångfald och hållbar utveckling.
  • Kunskaper om hotade arter och genbanker samt om naturbrukets betydelse för den biologiska mångfalden.
  • Kunskaper om myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet samt lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför biotopinventeringar och identifierar och namnger med viss säkerhet växt- och djurarter. Dessutom beskriver eleven den aktuella biotopens karaktär och förklarar dess artsammansättning med delvis underbyggda resonemang.

Eleven redogör översiktligt för sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven beskriver också översiktligt olika metoder för att bevara arter och genetiskt material.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt åtgärder för bevarande av utrotningshotade arter som myndigheter och organisationer av betydelse genomför.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför biotopinventeringar och identifierar och namnger med säkerhet växt- och djurarter. Dessutom beskriver eleven den aktuella biotopens karaktär och förklarar dess artsammansättning med väl underbyggda resonemang.

Eleven redogör utförligt för sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven beskriver också utförligt olika metoder för att bevara arter och genetiskt material.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt åtgärder för bevarande av utrotningshotade arter som myndigheter och organisationer av betydelse genomför.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför biotopinventeringar och identifierar och namnger med god säkerhet växt- och djurarter. Dessutom beskriver eleven den aktuella biotopens karaktär och förklarar dess artsammansättning med mycket väl underbyggda resonemang.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika metoder för att bevara arter och genetiskt material.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt åtgärder för bevarande av utrotningshotade arter som myndigheter och organisationer av betydelse genomför.