Bevarandebiologi - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet bevarandebiologi på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Artbegreppet och artkännedom, däribland svenska och vetenskapliga namn.
  • Olika växt- och djurarter, utrotningshotade växt- och djurarter samt systematik.
  • Artinventering i olika biotoper.
  • Begreppet ekosystemtjänster.
  • Vild och odlad mångfald samt betydelsen av genetisk variation.
  • Etiska ställningstaganden i samband med bevarande av olika arter, till exempel genteknik eller biotopförändringar.
  • Biotopkrav, utbredning och hemområden för utrotningshotade djurarter.
  • Beteendeekologi.
  • Naturbrukets påverkan på utrotningshotade arter och biologisk mångfald.
  • Metoder för att bevara utrotningshotade arter.
  • Bevarandearbete inom ett eller flera fördjupningsområden, till exempel djurparkers bevarandeprogram och biotoprestaurering.
  • Odlingslandskapets och betesdjurens betydelse för biologisk mångfald.
  • Bevarandefrågor i samband med skogsskötsel och rödlistade arter.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland miljöbalken.
  • Internationella överenskommelser, däribland regler som begränsar handel med utrotningshotade arter.
  • Myndigheter och organisationer som arbetar med frågor om utrotningshotade arter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför biotopinventeringar och identifierar och namnger med viss säkerhet växt- och djurarter. Dessutom beskriver eleven den aktuella biotopens karaktär och förklarar dess artsammansättning med delvis underbyggda resonemang.

Eleven redogör översiktligt för sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven beskriver också översiktligt olika metoder för att bevara arter och genetiskt material.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt åtgärder för bevarande av utrotningshotade arter som myndigheter och organisationer av betydelse genomför.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför biotopinventeringar och identifierar och namnger med säkerhet växt- och djurarter. Dessutom beskriver eleven den aktuella biotopens karaktär och förklarar dess artsammansättning med väl underbyggda resonemang.

Eleven redogör utförligt för sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven beskriver också utförligt olika metoder för att bevara arter och genetiskt material.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt åtgärder för bevarande av utrotningshotade arter som myndigheter och organisationer av betydelse genomför.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför biotopinventeringar och identifierar och namnger med god säkerhet växt- och djurarter. Dessutom beskriver eleven den aktuella biotopens karaktär och förklarar dess artsammansättning med mycket väl underbyggda resonemang.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika metoder för att bevara arter och genetiskt material.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt åtgärder för bevarande av utrotningshotade arter som myndigheter och organisationer av betydelse genomför.

Nivå 1

BEVA1000X 100 poäng