Genom bilder och visualiseringar skapas förutsättningar att omvandla idéer och visioner till framtidens produkter och tjänster. Därför är bilder och visualiseringar centrala inom produktutveckling och skapandeprocesser. Ämnet bild och visualisering behandlar visuella uttryck och samspelet mellan kreativitet, estetik och produktutveckling.
Undervisningen i ämnet bild och visualisering ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utrycka idéer och visioner i olika projekt och inför framtida arbetsliv. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla färdigheter i att visualisera sina idéer med hjälp av olika skiss- och visualiseringstekniker för två- och tredimensionella uttryck. På så vis ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att skapa ändamålsenliga skisser, modeller och material för projekt med olika syften.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur färg och form kommunicerar med betraktaren och om betydelsen av estetiska värden kopplat till formgivning och produktutveckling. Undervisningen ska belysa hur sociala maktstrukturer påverkar gestaltningen av bilder och hur bilder kan reproducera normer och strukturer.
Det talade och skrivna språket är centralt i processen att kommunicera gestaltningsförslag. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda begrepp och ett ämnesspecifikt språk.
Undervisningens betoning på visuellt skapande ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att utvecklas inom kreativa uttryckssätt och visualisering. Vidare ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över bilders, färgers och formers kommunikativa egenskaper samt hur de kan tolkas av betraktaren. Undervisningen ska även innehålla etiska frågeställningar om vad som är ett klokt handlande inom bildproduktion. Eleverna ska ges möjlighet att arbeta praktiskt och i projekt, med och utan digitala verktyg.
Undervisningen i ämnet bild och visualisering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om verktyg och tekniker för två- och tredimensionell gestaltning.
- Färdigheter i att gestalta och kommunicera idéer genom olika skiss- och visualiseringstekniker.
- Kunskaper om bilders, färgers och formers kommunikativa egenskaper.
- Förmåga att använda begrepp och ett ämnesspecifikt språk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om relevanta verktyg och tekniker för två- och tredimensionell gestaltning.
Eleven gestaltar och kommunicerar idéer med godtagbart resultat och använder då med viss skicklighet skiss- och visualiseringstekniker.
Eleven visar godtagbara kunskaper om bilders, färgers och formers kommunikativa egenskaper.
Eleven beskriver bilder och visualiseringar med viss användning av relevanta begrepp och ett ämnesspecifikt språk.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om relevanta verktyg och tekniker för två- och tredimensionell gestaltning.
Eleven gestaltar och kommunicerar idéer med gott resultat och använder då med skicklighet skiss- och visualiseringstekniker.
Eleven visar goda kunskaper om bilders, färgers och formers kommunikativa egenskaper.
Eleven beskriver bilder och visualiseringar med god användning av relevanta begrepp och ett ämnesspecifikt språk.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om relevanta verktyg och tekniker för två- och tredimensionell gestaltning.
Eleven gestaltar och kommunicerar idéer med mycket gott resultat och använder då med god skicklighet skiss- och visualiseringstekniker.
Eleven visar mycket goda kunskaper om bilders, färgers och formers kommunikativa egenskaper.
Eleven beskriver bilder och visualiseringar med mycket god användning av relevanta begrepp och ett ämnesspecifikt språk.