Cirkuskonsten innefattar olika discipliner som kommunicerar med varandra och som genom olika fysiska uttryck utforskar vad som kan åstadkommas med kroppen. Ämnet cirkus behandlar cirkusens olika discipliner samt cirkusartistens personliga utövande, arbetsmiljö och skadeförebyggande träning.
Undervisningen i ämnet cirkus ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om cirkusen som konstart och dess olika genrer. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att uttrycka sig inom en eller flera av cirkusens discipliner. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar vana att arbeta i en scenisk produktion och möta publik. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur cirkusens uttryck och formspråk kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i cirkuskonsten aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, interagera med andra och vara lyhörda inför olika sätt att förhålla sig till konstnärliga processer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att skapa en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om anatomi, träningsgrunder och förebyggande träning. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att bygga upp den fysiska beredskap som krävs för att undvika skador samt utveckla insikt i arbetsmiljöns betydelse inom området.
Improvisation, utforskande och reflekterande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet. Eleverna ska därför ges möjlighet att delta i arbete med, utforma och skapa egna cirkusnummer. Eleverna ska också ges möjlighet att delta i, driva, leda och utveckla konstnärliga projekt och olika former av sceniska presentationer. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor inom cirkus.
Undervisningen i ämnet cirkus ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att skapa eget material med ett personligt uttryck.
- Förmåga att samarbeta tillitsfullt och förtroendeskapande i träning och nummerarbete.
- Förmåga att improvisera och utforska olika uttryck inom flera cirkusområden.
- Kunskaper om cirkuskonstens sceniska uttrycksmedel genom historien.
- Färdigheter i att utföra övningar inom olika cirkusdiscipliner. Förmåga att bedöma och hantera risker med olika övningar.
- Kunskaper om anatomi och träningslära. Förmåga att tillämpa kunskaper om anatomi och träningslära i cirkusträning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven skapar ett enkelt material med ett personligt uttryck.
Eleven samarbetar med andra på ett i huvudsak fungerande sätt i såväl träning som nummerarbete.
Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom cirkus på ett godtagbart sätt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om sceniska uttrycksmedel genom historien.
Eleven utför övningar på ett säkert sätt och med viss skicklighet samt bedömer och hanterar risker med övningar med viss säkerhet.
Eleven tillämpar kunskaper om anatomi och träningslära i sin träning på ett godtagbart sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven skapar ett genomarbetat material med ett personligt uttryck.
Eleven samarbetar med andra på ett fungerande sätt i såväl träning som nummerarbete.
Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom cirkus på ett gott sätt.
Eleven visar goda kunskaper om sceniska uttrycksmedel genom historien.
Eleven utför övningar på ett säkert sätt och med god skicklighet samt bedömer och hanterar risker med övningar med säkerhet.
Eleven tillämpar kunskaper om anatomi och träningslära i sin träning på ett gott sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven skapar ett väl genomarbetat material med ett personligt uttryck.
Eleven samarbetar med andra på ett väl fungerande sätt i såväl träning som nummerarbete.
Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom cirkus på ett mycket gott sätt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om sceniska uttrycksmedel genom historien.
Eleven utför övningar på ett säkert sätt och med mycket god skicklighet samt bedömer och hanterar risker med övningar med god säkerhet.
Eleven tillämpar kunskaper om anatomi och träningslära i sin träning på ett mycket gott sätt.