Ämnet dansteknisk breddning är till sin karaktär scenkonstnärligt och behandlar dansteknik i andra genrer än klassisk balett och samtida dans. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.
Undervisningen i ämnet dansteknisk breddning ska syfta till att eleverna utvecklar grundläggande danstekniska färdigheter i andra genrer än klassisk balett och samtida dans. Genom kontinuerlig träning ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i anatomiskt funktionell rörelse och placering samt i nyanserade rörelsekvaliteter. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla spatial och musikalisk lyhördhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett problemlösande förhållningssätt och förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling. På så sätt ska eleverna få verktyg för att kunna ta ansvar för sitt danstekniska lärande. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att arbeta konstnärligt på ett sätt som förbereder för dansaryrket.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med dansens begrepp och vokabulär. Dessutom ska undervisningen betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Undervisningen i ämnet dansteknisk breddning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att tillämpa dansteknik i andra genrer än klassisk balett och samtida dans.
- Förmåga att anpassa sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musikaliska aspekter och rum.
- Förmåga att tillämpa den danstekniska träningsprocessens olika delar.
- Förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven tillämpar med godtagbart resultat dansteknik inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musik och rum.
Eleven genomför den danstekniska träningen med godtagbart resultat. I samband med detta beskriver eleven på ett enkelt sätt den danstekniska träningsprocessens betydelse för den egna dansutvecklingen.
Eleven bedömer sina utvecklingsbehov samt prövar och omprövar på ett i huvudsak fungerande sätt olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven tillämpar med gott resultat dansteknik inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans.
Eleven anpassar med säkerhet sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musik och rum.
Eleven genomför den danstekniska träningen med gott resultat. I samband med detta beskriver eleven på ett utvecklat sätt den danstekniska träningsprocessens betydelse för den egna dansutvecklingen.
Eleven bedömer sina utvecklingsbehov samt prövar och omprövar på ett fungerande sätt olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven tillämpar med mycket gott resultat dansteknik inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans.
Eleven anpassar med god säkerhet sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musik och rum.
Eleven genomför den danstekniska träningen med mycket gott resultat. I samband med detta beskriver eleven på ett välutvecklat sätt den danstekniska träningsprocessens betydelse för den egna dansutvecklingen.
Eleven bedömer sina utvecklingsbehov samt prövar och omprövar på ett väl fungerande sätt olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.