Dansteknisk breddning - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet dansteknisk breddning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande dansteknik samt rörelsevokabulär inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans, däribland jazzdans.
  • Dansens relation till och samspel med musik, både levande och inspelad. Att i dansen uppfatta och förhålla sig till musikens rytm, puls, taktarter och fraser.
  • Träning av spatial förmåga, i relation till andra medverkande och rummet.
  • Den danstekniska träningsprocessens delar, däribland förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och återkoppling.
  • Den danstekniska träningsprocessens betydelse för dansteknisk utveckling.
  • Träning av uthållighet och koncentration.
  • Reflektion över den egna dansutvecklingen.
  • Återkoppling och problemlösande arbetssätt.
  • Yrkesmässigt förhållningssätt till dansteknisk träning.
  • Ämnesspecifika begrepp och vokabulär i jazzdans och ytterligare genrer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tillämpar med godtagbart resultat dansteknik inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musik och rum.

Eleven genomför den danstekniska träningen med godtagbart resultat. I samband med detta beskriver eleven på ett enkelt sätt den danstekniska träningsprocessens betydelse för den egna dansutvecklingen.

Eleven bedömer sina utvecklingsbehov samt prövar och omprövar på ett i huvudsak fungerande sätt olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tillämpar med gott resultat dansteknik inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans.

Eleven anpassar med säkerhet sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musik och rum.

Eleven genomför den danstekniska träningen med gott resultat. I samband med detta beskriver eleven på ett utvecklat sätt den danstekniska träningsprocessens betydelse för den egna dansutvecklingen.

Eleven bedömer sina utvecklingsbehov samt prövar och omprövar på ett fungerande sätt olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tillämpar med mycket gott resultat dansteknik inom andra genrer än klassisk balett och samtida dans.

Eleven anpassar med god säkerhet sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musik och rum.

Eleven genomför den danstekniska träningen med mycket gott resultat. I samband med detta beskriver eleven på ett välutvecklat sätt den danstekniska träningsprocessens betydelse för den egna dansutvecklingen.

Eleven bedömer sina utvecklingsbehov samt prövar och omprövar på ett väl fungerande sätt olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Nivå 1

DANN100DX 100 poäng