Ämnet dansteori behandlar begrepp, teorier och metoder som möjliggör att förstå och tolka dans i ett estetiskt, socialt, politiskt och kulturellt sammanhang. Ämnet är till sin karaktär tvärvetenskapligt men har sin bas i dansvetenskap och kulturvetenskap.
Undervisningen i ämnet dansteori ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur dans avspeglar och bidrar till samhällets kulturella värderingar. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur kropp, genus, klass och etnicitet gestaltas i och genom dans ur olika perspektiv, såväl historiska som samtida.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över olika estetiska förhållningssätt till dans, i sceniska och sociala sammanhang, och hur dessa har ändrats genom historien. Eleverna ska på det sättet ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till dans som kulturuttryck.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om danspraktiker i historiska och samtida kontexter. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kritiskt granska, problematisera och se samband mellan olika historiografiska indelningar och avgränsningar. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av likheter och skillnader mellan att tolka dans ur dansarens, koreografens respektive publikens synvinkel.
Genom att analysera olika föreställningar, både levande och inspelade, ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att, såväl praktiskt som teoretiskt, reflektera över dans som ett estetiskt och kulturellt uttryck bundet till sitt historiska och samtida sammanhang. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att såväl muntligt som skriftligt och genom dans problematisera olika tolkningsmöjligheter när det gäller synen på kropp, danshistorieskrivning, dansande och dansföreställningar. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att diskutera och reflektera över etiska förhållningssätt inom dansutövande. Undervisningen ska varva teoretiska och praktiska inslag och betona en jämlik och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Undervisningen i ämnet dansteori ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att analysera och reflektera över dans som ett kulturellt uttryck i relation till samhällens syn på kropp, genus och etnicitet.
- Kunskaper om olika förhållningssätt till dans och hur de har förändrats genom historien.
- Förmåga att med hjälp av relevanta begrepp och metoder analysera och tolka dans.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt inom dans.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven gör enkla analyser av dans som uttryck för kulturella värderingar.
Eleven för enkla resonemang om olika förhållningssätt till dans och hur de har förändrats genom historien.
Eleven gör enkla analyser och tolkningar av olika dansföreställningar med hjälp av relevanta begrepp och metoder.
Eleven resonerar översiktligt om etiska förhållningssätt inom dans.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven gör utvecklade analyser av dans som uttryck för kulturella värderingar.
Eleven för utvecklade resonemang om olika förhållningssätt till dans och hur de har förändrats genom historien.
Eleven gör utvecklade analyser och tolkningar av olika dansföreställningar med hjälp av relevanta begrepp och metoder.
Eleven resonerar utförligt om etiska förhållningssätt inom dans.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven gör välutvecklade analyser av dans som uttryck för kulturella värderingar.
Eleven för välutvecklade resonemang om olika förhållningssätt till dans och hur de har förändrats genom historien.
Eleven gör välutvecklade analyser och tolkningar av olika dansföreställningar med hjälp av relevanta begrepp och metoder.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om etiska förhållningssätt inom dans.