En modern och effektiv hästhållning med hållbara arbetsmetoder och höga krav på djurvälfärd lägger grunden för långsiktigt hållbara verksamheter inom hästnäring. Centralt i ämnet djurhållning – häst är hantering av hästar, hästars behov och vistelsemiljöer, djuretik samt lagar och andra bestämmelser som reglerar hästhållning. I ämnet ingår även manövrering och hantering av maskiner och teknisk utrustning för att utföra olika arbetsuppgifter inom hästhållning och anläggningsskötsel.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet djurhållning – häst ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med hästar. Den ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hästars egenskaper och naturliga beteenden samt om etologi. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att sköta hästar på ett säkert sätt med vetenskapligt beprövade metoder som grund. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar ansvarskänsla och beredskap till klok och praktisk handling med utgångspunkt i djurets välfärd. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att reflektera över etiska frågor som rör hästhållning.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och underhålla stallar och anläggningar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att välja och använda redskap, maskiner och andra tekniska hjälpmedel på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ergonomiskt samt att använda miljömässigt hållbara arbetsmetoder. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förebygga skador och sjukdomar hos hästar. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med hästhållning.

Genom praktiska övningar i undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och sköta hästar och anläggningar med användning av ändamålsenliga verktyg, maskiner och redskap samt tekniska hjälpmedel. Genom stallturer och fältstudier i olika vistelsemiljöer ska eleverna ges möjlighet att följa hästars utveckling, hälsa och välbefinnande. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om etologi genom observationer och fältstudier.

Undervisningen i ämnet djurhållning – häst ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hästars egenskaper och naturliga beteenden samt om etologi.
  • Förmåga att hantera och sköta hästar på ett etiskt och säkert sätt.
  • Förmåga att sköta och underhålla stallar och anläggningar.
  • Förmåga att använda verktyg, maskiner och tekniska hjälpmedel på ett säkert sätt.
  • Förmåga att använda hållbara arbetsmetoder samt förebygga ohälsa hos hästar.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör hästhållning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar hästar på ett etiskt och säkert sätt och tar med viss säkerhet hänsyn till hästens behov och verksamhetens krav.

Eleven sköter och underhåller stallar och anläggningar med godtagbart resultat.

Eleven använder med visst handlag maskiner och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskydd och förebygger med viss säkerhet ohälsa hos hästarna.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar hästar på ett etiskt och säkert sätt och tar med säkerhet hänsyn till hästens behov och verksamhetens krav.

Eleven sköter och underhåller stallar och anläggningar med gott resultat.

Eleven använder med gott handlag maskiner och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt för hygien och smittskydd och förebygger med säkerhet ohälsa hos hästarna.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med god säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar hästar på ett etiskt och säkert sätt och tar med god säkerhet hänsyn till hästens behov och verksamhetens krav.

Eleven sköter och underhåller stallar och anläggningar med mycket gott resultat.

Eleven använder med mycket gott handlag maskiner och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt för hygien och smittskydd och förebygger med god säkerhet ohälsa hos hästarna.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning.