Djurhållning – häst - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet djurhållning – häst på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Hästens naturliga miljö och naturliga beteende.
  • Beteendestudier på hästar i olika miljöer och med olika ålder.
  • Djurvälfärdsbegreppet och etologiska grundbegrepp, till exempel stimuli, rangordning, flockbeteende, tomgångshandlingar, överslagshandlingar och omriktat beteende.
  • Domesticeringens inverkan på hästen.
  • Beteendestörningar och stress i samband med hästhållning och hantering, dess orsaker samt åtgärder för att främja naturliga beteenden.
  • Strömedels funktion, lagring och hantering.
  • Foderhygien och förebyggande smittskyddsåtgärder i samband med hästskötsel.
  • Zoonoser samt förebyggande åtgärder.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel av hästar, till exempel utfodring, gödselhantering och tillsyn.
  • Planering och organisation av arbetet samt dokumentation och uppföljning.
  • Hantering av hästar i stallar, lösdriftssystem, rasthagar och betesdrift med utgångspunkt i djurens beteende och behov.
  • Kontroll av foderkvalitet samt hantering av foder.
  • Visitering av hästar i samband med tillsyn och skötsel.
  • Säkerhet och etiska frågor i samband med hantering av hästar.
  • Hantering av hästar i samband med transport.
  • Skötsel, underhåll och daglig tillsyn av stallar, inredning och teknisk utrustning.
  • Klimatkontroll utifrån djurens behov innefattande värme, ventilation, luftfuktighet och ljus.
  • Skötsel av beten och rasthagar.
  • Hantering av handverktyg och tekniska hjälpmedel i samband med skötsel av hästar och anläggningar.
  • Arbete med maskiner och teknisk utrustning i samband med häst- och anläggningsskötsel med hänsyn till djur och säkerhet.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor samt lagar och andra bestämmelser

  • Riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med användning av maskiner och teknisk utrustning.
  • Frågor om ergonomi samt hur val av arbetsmetoder och arbetssätt inom hästhållning kan främja ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning, däribland djurskyddslagen.
  • Frågor om tillstånd, registrering och märkning av hästar.
  • Bestämmelser vid transport av hästar.
  • Bestämmelser som rör slakt av hästar, till exempel karenstider.
  • Miljölagstiftning i samband med hästhållning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar hästar på ett etiskt och säkert sätt och tar med viss säkerhet hänsyn till hästens behov och verksamhetens krav.

Eleven sköter och underhåller stallar och anläggningar med godtagbart resultat.

Eleven använder med visst handlag maskiner och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskydd och förebygger med viss säkerhet ohälsa hos hästarna.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar hästar på ett etiskt och säkert sätt och tar med säkerhet hänsyn till hästens behov och verksamhetens krav.

Eleven sköter och underhåller stallar och anläggningar med gott resultat.

Eleven använder med gott handlag maskiner och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt för hygien och smittskydd och förebygger med säkerhet ohälsa hos hästarna.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med god säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar hästar på ett etiskt och säkert sätt och tar med god säkerhet hänsyn till hästens behov och verksamhetens krav.

Eleven sköter och underhåller stallar och anläggningar med mycket gott resultat.

Eleven använder med mycket gott handlag maskiner och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt för hygien och smittskydd och förebygger med god säkerhet ohälsa hos hästarna.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller hästhållning.

Nivå 1

DJUH1000X 100 poäng