Till sällskapsdjur räknas allt från insekter till idisslare som förekommer i såväl privata som offentliga sammanhang. Yrkesmässigt arbete med sällskapsdjur ställer höga krav på etik och djurvälfärd. Centralt i ämnet djurhållning – sällskapsdjur är därför djurens naturliga behov och beteenden samt skötsel och säker hantering av djur med vetenskapliga arbetsmetoder, djurvälfärd och höga krav på etik som grund.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet djurhållning – sällskapsdjur ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med sällskapsdjur. Den ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteenden samt om etologi. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att sköta olika djur på ett säkert sätt med vetenskapligt beprövade metoder som grund. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar ansvarskänsla och beredskap till klok och praktisk handling med utgångspunkt i djurets välfärd. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att reflektera över etiska frågor som rör djurhållning och människans användning av djur för olika syften såsom rekreation, nöje, förevisning eller forskning.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och underhålla djurmiljöer och anläggningar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att välja och använda verktyg, redskap och tekniska hjälpmedel på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ergonomiskt samt att använda miljömässigt hållbara arbetsmetoder. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förebygga skador och sjukdomar hos sällskapsdjur. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med djurhållning.

Genom praktiska övningar i undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och sköta sällskapsdjur med användning av ändamålsenliga verktyg och redskap samt tekniska hjälpmedel. Genom observationer och fältstudier i olika vistelsemiljöer ska eleverna ges möjlighet att följa sällskapsdjurs utveckling, hälsa och välbefinnande samt ges möjlighet att utveckla kunskaper om etologi.

Undervisningen i ämnet djurhållning – sällskapsdjur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteenden samt om etologi.
  • Förmåga att hantera och sköta sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt.
  • Förmåga att sköta och underhålla djurmiljöer och anläggningar.
  • Förmåga att använda verktyg, redskap och tekniska hjälpmedel på ett säkert sätt.
  • Förmåga att använda hållbara arbetsmetoder samt att förebygga ohälsa hos sällskapsdjur.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt och tar med viss säkerhet hänsyn till djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven kontrollerar sällskapsdjurs vistelsemiljöer och vidtar med viss säkerhet åtgärder i miljön för att öka djurens välbefinnande och förebygga ohälsa.

Eleven använder med visst handlag verktyg och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskydd och förebygger med viss säkerhet ohälsa hos djuren.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt och tar med säkerhet hänsyn till djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven kontrollerar sällskapsdjurs vistelsemiljöer och vidtar med säkerhet åtgärder i miljön för att öka djurens välbefinnande och förebygga ohälsa.

Eleven använder med gott handlag verktyg och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt för hygien och smittskydd och förebygger med säkerhet ohälsa hos djuren.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med god säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt och tar med god säkerhet hänsyn till djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven kontrollerar sällskapsdjurs vistelsemiljöer och vidtar med god säkerhet åtgärder i miljön för att öka djurens välbefinnande och förebygga ohälsa.

Eleven använder med mycket gott handlag verktyg och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd och förebygger med god säkerhet ohälsa hos djuren.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning.