Djurhållning – sällskapsdjur - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet djurhållning – sällskapsdjur på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Sällskapsdjurs behov och naturliga beteende samt utformning av djurmiljöer.
  • Domesticeringens inverkan på olika djurslag.
  • Djurvälfärdsbegreppet och etologiska grundbegrepp, till exempel stimuli, rangordning, flockbeteende, tomgångshandlingar, överslagshandlingar och omriktat beteende.
  • Beteendestudier på djur av olika arter i olika miljöer och med olika ålder.
  • Beteendestörningar i samband med djurhållning, dess orsaker samt åtgärder för att främja naturliga beteenden, till exempel miljöberikning.
  • Hur träning av djur kan påverka djurets välfärd, till exempel i samband med hantering och skötsel.
  • Foderhygien och förebyggande smittskyddsåtgärder i samband med djurskötsel.
  • Zoonoser samt förebyggande åtgärder.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel av sällskapsdjur, till exempel utfodring, rengöring och tillsyn.
  • Planering och organisation av arbetet samt dokumentation och uppföljning.
  • Hantering av sällskapsdjur med utgångspunkt i djurens beteende och behov.
  • Kontroll av foderkvalitet samt hantering av foder.
  • Visitering av sällskapsdjur i samband med tillsyn och skötsel.
  • Säkerhet och etiska frågor i samband med hantering av sällskapsdjur.
  • Frivillig hantering, till exempel i samband med kloklippning eller pälsvård.
  • Hantering av sällskapsdjur i samband med transport.
  • Skötsel, underhåll och daglig tillsyn av vistelsemiljöer, till exempel stallar, burar, akvarier och terrarier.
  • Klimatkontroll utifrån djurens behov innefattande värme, ventilation, luftfuktighet, vattenkvalitet och ljus.
  • Hantering av handverktyg och tekniska hjälpmedel i samband med skötsel av sällskapsdjur och djuranläggningar.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor samt lagar och andra bestämmelser

  • Riskbedömning och förebyggande säkerhet i samband med användning av verktyg och tekniska hjälpmedel.
  • Frågor om ergonomi samt hur val av arbetsmetoder och arbetssätt inom djurhållning kan påverka ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Djurskyddslag, föreskrifter och andra bestämmelser som rör djurhållning.
  • Bestämmelser vid transport av djur.
  • Bestämmelser som rör avlivning av djur.
  • Miljölagstiftning i samband med djurhållning.
  • Frågor om tillstånd, registrering och märkning av sällskapsdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt och tar med viss säkerhet hänsyn till djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven kontrollerar sällskapsdjurs vistelsemiljöer och vidtar med viss säkerhet åtgärder i miljön för att öka djurens välbefinnande och förebygga ohälsa.

Eleven använder med visst handlag verktyg och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskydd och förebygger med viss säkerhet ohälsa hos djuren.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt och tar med säkerhet hänsyn till djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven kontrollerar sällskapsdjurs vistelsemiljöer och vidtar med säkerhet åtgärder i miljön för att öka djurens välbefinnande och förebygga ohälsa.

Eleven använder med gott handlag verktyg och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt för hygien och smittskydd och förebygger med säkerhet ohälsa hos djuren.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sällskapsdjurs egenskaper och naturliga beteende. I redogörelsen använder eleven med god säkerhet etologiska begrepp.

Eleven sköter och hanterar sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt och tar med god säkerhet hänsyn till djurens behov och verksamhetens krav.

Eleven kontrollerar sällskapsdjurs vistelsemiljöer och vidtar med god säkerhet åtgärder i miljön för att öka djurens välbefinnande och förebygga ohälsa.

Eleven använder med mycket gott handlag verktyg och teknisk utrustning. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.

Eleven använder hållbara arbetsmetoder och tar hänsyn till miljön. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd och förebygger med god säkerhet ohälsa hos djuren.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning.

Nivå 1

DJUL1000X 100 poäng