Ekologi i naturbruksmiljöer - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet ekologi i naturbruksmiljöer på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Mark, mineral, berggrund, jordarter och jordmån.
  • Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
  • Växtnäringsämnena och deras kretslopp.
  • Kolets kretslopp.
  • Fotosyntes, andning och energiomsättning hos växter.
  • Mikroorganismer, svampar, bakterier och övriga organismer av betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.
  • Ekosystem och ekosystemtjänster inom naturbruket.

Växter och djur

  • Olika djurslags behov och naturliga beteenden samt biotopkrav.
  • Identifiering och klassificering av djurarter, växtarter och vattenlevande organismer i olika biotoper.
  • Träd och växter samt deras egenskaper, kännetecken och ståndortskrav.
  • Fältstudier för biotopinventeringar samt studier av och informationssökning om växter och djur.

Natur- och kulturmiljö

  • Naturbrukets påverkan på ekosystemen kopplat till frågor om bärkraft och hållbar utveckling.
  • Estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet.
  • Kulturmiljöers betydelse för den biologiska mångfalden.
  • Förvaltnings- och bevarandefrågor i samband med naturbruksverksamhet.
  • Natur- och kulturmiljövård samt metoder för att bevara utrotningshotade arter.
  • Metoder för biotopvård och biotoprestaurering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för växternas och djurens biologi.

Eleven visar godtagbara kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven beskriver översiktligt kretsloppens betydelse på lokal och global nivå.

Eleven redogör översiktligt för olika biotopers sammansättning och karaktär. Eleven drar enkla slutsatser om hur naturbrukets verksamheter påverkar ekosystemen.

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet djur och växter i samband med fältstudier och grupperar dem med viss säkerhet efter vetenskapliga system.

Eleven beskriver översiktligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt redogör för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven diskuterar översiktligt etiska frågor inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för växternas och djurens biologi.

Eleven visar goda kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven beskriver utförligt kretsloppens betydelse på lokal och global nivå.

Eleven redogör utförligt för olika biotopers sammansättning och karaktär. Eleven drar välgrundade slutsatser om hur naturbrukets verksamheter påverkar ekosystemen.

Eleven identifierar och namnger med säkerhet djur och växter i samband med fältstudier och grupperar dem med säkerhet efter vetenskapliga system.

Eleven beskriver utförligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt redogör för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven diskuterar utförligt etiska frågor inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas och djurens biologi.

Eleven visar mycket goda kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft. Eleven beskriver utförligt och nyanserat kretsloppens betydelse på lokal och global nivå.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika biotopers sammansättning och karaktär. Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur naturbrukets verksamheter påverkar ekosystemen.

Eleven identifierar och namnger med god säkerhet djur och växter i samband med fältstudier och grupperar dem med god säkerhet efter vetenskapliga system.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt redogör för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågor inom området.

Nivå 1

EKOL1000X 100 poäng