Eurytmi - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet eurytmi på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Skapande och process

  • Den egna rörelseförmågan i relation till eurytmiska grundelement och med betoning på iakttagelser och uttrycksmöjligheter, improvisation och gestaltning.
  • Utforskande av uttryck och gester för dur och moll, harmoni och dissonans, däribland takt och ton, rytm, melodi och intervaller samt rim, versmått och assonans.
  • Texters grammatiska strukturer med betoning på arketypiska stämningars gestik, dynamik och rörelseformationer, till exempel alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans. Tempus, syntax, frasering och modulation.
  • Skapande arbetsprocesser utifrån egna idéer, intentioner och iakttagelser samt inlevelse och uttryck i multimodal gestaltning.

Samarbete och framförande

  • Sceniskt arbete och framförande.
  • Samarbete, interaktion och kommunikation i arbetsprocesser med växling mellan att leda och följa i koreografiska formationer, både individuellt och kollektivt.
  • Scenisk framställning, presentation och kommunikation med publik.

Analys och sammanhang

  • Fördjupad analys av och reflektioner över arbetsprocesser utifrån gestaltningar och rörelseuttryck samt termer och begrepp, däribland medvetna kroppsrörelser, inlevelseförmåga och socialt samspel.
  • Eurytmins utveckling och sammanhang, historiskt och i nutid.
  • Eurytmisters professionella yrkesroller och yrkesvillkor i konstnärliga och pedagogiska sammanhang.
  • Reflektion över etiska frågor och värdegrundsfrågor samt hållbarhet i samband med eurytmi.
  • Arbetsmiljöfrågor och upphovsrätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven gestaltar med viss skicklighet språk och musik i relation till rörelse. I gestaltningen uttrycker sig eleven konstnärligt.

Eleven omsätter idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande med viss skicklighet.

Eleven samarbetar och kommunicerar med sina medaktörer och tar ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla analyser av och reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck.

Eleven redogör för eurytmins sceniska och kulturella sammanhang på ett godtagbart sätt.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för upphovsrätt inom området samt för resonemang om vad en god arbetsmiljö i samband med eurytmi är.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar med god skicklighet språk och musik i relation till rörelse. I gestaltningen uttrycker sig eleven konstnärligt.

Eleven omsätter idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande med god skicklighet.

Eleven samarbetar och kommunicerar med sina medaktörer och tar ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet på ett fungerande sätt.

Eleven gör utvecklade analyser av och reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck.

Eleven redogör för eurytmins sceniska och kulturella sammanhang på ett utvecklat sätt.

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för upphovsrätt inom området samt för resonemang om vad en god arbetsmiljö i samband med eurytmi är.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar med mycket god skicklighet språk och musik i relation till rörelse. I gestaltningen uttrycker sig eleven konstnärligt.

Eleven omsätter idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande med mycket god skicklighet.

Eleven samarbetar och kommunicerar med sina medaktörer och tar ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet på ett väl fungerande sätt.

Eleven gör välutvecklade analyser av och reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck.

Eleven redogör för eurytmins sceniska och kulturella sammanhang på ett välutvecklat sätt.

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för upphovsrätt inom området samt för resonemang om vad en god arbetsmiljö i samband med eurytmi är.

Nivå 1

EURY1000X 100 poäng

Nivå 2

EURY2000X 100 poäng

Nivå 3

EURY3000X 100 poäng