Eurytmi - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet eurytmi på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Skapande och process

  • Självständigt arbete med den egna rörelseförmågan i relation till eurytmiska grundelement och med betoning på inlevelse och autentisk gestaltning samt konstnärligt uttryckssätt.
  • Kreativ tillämpning av uttryck och gester för dur och moll, harmoni och dissonans.
  • Texters grammatiska strukturer med betoning på planering och genomförande av multimodal gestaltning. Intention, sfär och zon. Rörelse, innehåll, färg och form och multimodala helheter.
  • Skapande arbetsprocesser med autentisk tolkning och multimodal gestaltning av språkliga och musikaliska verk i historiska och kulturella sammanhang. Soloarbeten och grupparbeten.

Samarbete och framförande

  • Sceniskt arbete och framförande.
  • Samarbete, interaktion och kommunikation i arbetsprocesser med växling mellan att leda, följa och granska.
  • Koreografiska förhållningssätt, komposition och multimodal gestaltning. Artikulation, struktur, dynamik och flöde.
  • Scenisk framställning med fokus på relationen mellan form och innehåll i kommunikation med publik.

Analys och sammanhang

  • Självständig analys av och reflektioner över arbetsprocesser utifrån egna och andras gestaltningar och rörelseuttryck.
  • Eurytmins utveckling och sammanhang samt eurytmisters professionella yrkesroller och yrkesvillkor ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
  • Diskussion om och reflektion över etiska frågor och värdegrundsfrågor samt hållbarhet i samband med eurytmi.
  • Arbetsmiljöfrågor och upphovsrätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven gestaltar med viss skicklighet språk och musik i relation till rörelse. I gestaltningen uttrycker sig eleven konstnärligt.

Eleven omsätter idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande med viss skicklighet.

Eleven samarbetar och kommunicerar med sina medaktörer och tar ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla analyser av och reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck.

Eleven redogör för eurytmins sceniska och kulturella sammanhang på ett godtagbart sätt.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för upphovsrätt inom området samt för resonemang om vad en god arbetsmiljö i samband med eurytmi är.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar med god skicklighet språk och musik i relation till rörelse. I gestaltningen uttrycker sig eleven konstnärligt.

Eleven omsätter idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande med god skicklighet.

Eleven samarbetar och kommunicerar med sina medaktörer och tar ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet på ett fungerande sätt.

Eleven gör utvecklade analyser av och reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck.

Eleven redogör för eurytmins sceniska och kulturella sammanhang på ett utvecklat sätt.

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för upphovsrätt inom området samt för resonemang om vad en god arbetsmiljö i samband med eurytmi är.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar med mycket god skicklighet språk och musik i relation till rörelse. I gestaltningen uttrycker sig eleven konstnärligt.

Eleven omsätter idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande med mycket god skicklighet.

Eleven samarbetar och kommunicerar med sina medaktörer och tar ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet på ett väl fungerande sätt.

Eleven gör välutvecklade analyser av och reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck.

Eleven redogör för eurytmins sceniska och kulturella sammanhang på ett välutvecklat sätt.

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för upphovsrätt inom området samt för resonemang om vad en god arbetsmiljö i samband med eurytmi är.

Nivå 1

EURY1000X 100 poäng

Nivå 2

EURY2000X 100 poäng

Nivå 3

EURY3000X 100 poäng