Exponering som kommunikationsform innehåller många dimensioner och erbjuder olika uttrycksmöjligheter. Alla sinnen berörs och påverkas av exponering där föremål, bild, text, färg, ljus och ljud i olika grad samverkar. Ämnet behandlar butiks- och fönsterexponeringar, mässor och event samt projektering och gestaltning utifrån uppdragsgivarens profil och bransch.
Undervisningen i ämnet exponering ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i exponeringens olika uttrycksmöjligheter, från idé till färdig produkt, inom butiks- och fönsterexponering samt på mässor och event. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om digital teknik och programvaror samt förmåga att använda relevant utrustning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utarbeta modeller och planskisser genom presentationer och visuell gestaltning.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att stärka sin förmåga att uttrycka sig klart, precist och intresseväckande. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur textmaterial disponeras och presenteras för att fånga mottagarens intresse. Därigenom ska undervisningen främja elevernas kreativitet och tilltro till den egna förmågan att uttrycka sig och förmedla budskap. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att dra slutsatser och värdera exponeringar utifrån sambandet mellan tid, kostnader och den färdiga produktionens kvalitet.
Initiativ- och problemlösningsförmåga samt handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta självständigt och miljömedvetet, ta eget ansvar och handla med omdöme i det egna arbetet.
Undervisningen i ämnet exponering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om exponeringens olika uttrycksformer och hur dessa kan samverka.
- Förmåga att planera och utföra exponeringar.
- Förmåga att visualisera idéer, använda olika uttrycksformer samt förmedla budskap.
- Förmåga att värdera olika typer av exponeringar utifrån målgrupp och budskap.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika exponeringar, mässor och event. Dessutom redogör eleven för dess olika delar på ett översiktligt sätt.
Eleven planerar och utför olika former av exponeringar med viss skicklighet.
Eleven presenterar sina idéer och visar på ett godtagbart sätt hur budskap kan visualiseras och förmedlas.
Eleven gör enkla värderingar av hur exponeringar anpassas till målgrupper och hur väl de förstärker olika budskap. Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet med exponeringar kan utvecklas.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika exponeringar, mässor och event. Dessutom redogör eleven för dess olika delar på ett utförligt sätt.
Eleven planerar och utför olika former av exponeringar med god skicklighet.
Eleven presenterar sina idéer och visar på ett gott sätt hur budskap kan visualiseras och förmedlas.
Eleven gör utvecklade värderingar av hur exponeringar anpassas till målgrupper och hur väl de förstärker olika budskap. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet med exponeringar kan utvecklas.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika exponeringar, mässor och event. Dessutom redogör eleven för dess olika delar på ett utförligt och nyanserat sätt.
Eleven planerar och utför olika former av exponeringar med mycket god skicklighet.
Eleven presenterar sina idéer och visar på ett mycket gott sätt hur budskap kan visualiseras och förmedlas.
Eleven gör välutvecklade värderingar av hur exponeringar anpassas till målgrupper och hur väl de förstärker olika budskap. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet med exponeringar kan utvecklas.