Undervisningen i ämnet exponering på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Färgsystem, belysning och ljudteknik.
- Rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
- Matchning och koordinering i olika prislägen och mot olika målgrupper.
- Mässors och events olika delar.
- Projektering och gestaltning av butiks- och fönsterexponeringar samt av exponeringar på mässor och event.
- Produktionskostnader inom exponering.
- Digital teknik och teknisk utrustning i exponeringsarbetet.
- Arbetsmiljö och säkerhet i arbetet, däribland säkerhetsanalys.
- Produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
- Form- och innehållskomposition, problemlösning och kvalitetstänkande utifrån uppdraget från kunden.
- Intern och extern marknadsföring samt marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
- Analys och utvärdering av hur egna och andras idéer i olika exponeringsproduktioner har visualiserats, däribland ur aspekterna målgruppsanpassning, estetisk och teknisk kvalitet samt kostnader.