Filmkunskap är ett humanistiskt ämne som har sin grund inom filmvetenskap. Film är ett brett begrepp som innefattar olika former av rörlig bild. I ämnet studeras dessa former och hur de samspelar med den tekniska utvecklingen. Även relationen till det omgivande samhällets idéer, ideal och utveckling är centralt i studiet av film.
Undervisningen i ämnet filmkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om filmens utformning under olika tider samt om hur centrala verk, personer och filmrörelser har varit en del i filmens utveckling. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över filmens roll i samhället. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur film kan påverka åskådaren.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att bekanta sig med den stora mångfald av uttryck och former som finns inom film från olika kulturer och tider. Undervisningen ska därigenom utmana eleverna till nya tankesätt och stimulera eleverna att använda film som källa till självinsikt och förståelse av andra människor och omvärlden. På så sätt ska undervisningen bidra till elevernas bildning.
Att uppleva, analysera och tolka olika former av film ska utgöra en väsentlig del av undervisningen. Genom teoretiska inslag ska eleverna ges möjlighet att tillägna sig filmvetenskapliga begrepp och metoder som behövs för att kunna analysera film ur olika perspektiv.
Undervisningen i ämnet filmkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om filmens uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer.
- Kunskaper om filmens utveckling och dess samband med centrala verk, personer och filmrörelser.
- Förmåga att resonera om relationen mellan film och samhälle.
- Förmåga att analysera film från olika utgångspunkter med filmvetenskaplig underbyggnad.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer i fiktions- och dokumentärfilm.
Eleven visar godtagbara kunskaper om filmens utveckling och hur centrala verk, personer och filmrörelser varit en del i denna utveckling.
Eleven för delvis underbyggda resonemang om frågor som rör relationen mellan film och samhälle.
Eleven gör enkla analyser av film från olika utgångspunkter med godtagbar förankring i filmvetenskapliga begrepp och metoder.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer i fiktions- och dokumentärfilm.
Eleven visar goda kunskaper om filmens utveckling och hur centrala verk, personer och filmrörelser varit en del i denna utveckling.
Eleven för väl underbyggda resonemang om frågor som rör relationen mellan film och samhälle.
Eleven gör utvecklade analyser av film från olika utgångspunkter med god förankring i filmvetenskapliga begrepp och metoder.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer i fiktions- och dokumentärfilm.
Eleven visar mycket goda kunskaper om filmens utveckling och hur centrala verk, personer och filmrörelser varit en del i denna utveckling.
Eleven för mycket väl underbyggda resonemang om frågor som rör relationen mellan film och samhälle.
Eleven gör välutvecklade analyser av film från olika utgångspunkter med mycket god förankring i filmvetenskapliga begrepp och metoder.