Filmkunskap - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet filmkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Visning av och samtal om fiktions- och dokumentärfilm från olika tider, genrer och kulturer.
  • Filmmediets olika beståndsdelar för att gestalta och berätta, däribland uttrycksmedlen mise-en-scène, foto och kameraarbete, redigering och ljudläggning.
  • Berättartekniska och dramaturgiska grepp samt berättarformer, däribland dramats och epikens berättarformer. Mer okonventionella former av berättande och dramaturgi, till exempel experimentellt filmskapande och konstfilm.
  • Vad som kännetecknar olika genrer och hur dessa har förändrats över tid.
  • Olika rörliga mediers roll i samhället förr och nu, deras påverkan på filmens utformning och innehåll samt på människors vardagsliv.
  • Den rörliga bildens tekniska, stilistiska och innehållsmässiga utveckling och hur det har påverkat filmmarknaden.
  • Betydelsefulla verk från olika tider och kulturer och vad som kännetecknar verken.
  • Centrala personer från olika tider och kulturer, såväl kvinnor som män, som har haft betydelse för filmen och dess utveckling.
  • Filmrörelser som har haft betydelse för filmen och dess utveckling. Deras kännetecken och inställning till filmskapande.
  • Hur samhällets utformning och olika tiders estetiska ideal, värderingar, händelser och förändringsprocesser samspelar med filmens utformning och innehåll.
  • Analys och tolkning av fiktions- och dokumentärfilm med hjälp av filmvetenskapliga begrepp, metoder och analysmodeller.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer i fiktions- och dokumentärfilm.

Eleven visar godtagbara kunskaper om filmens utveckling och hur centrala verk, personer och filmrörelser varit en del i denna utveckling.

Eleven för delvis underbyggda resonemang om frågor som rör relationen mellan film och samhälle.

Eleven gör enkla analyser av film från olika utgångspunkter med godtagbar förankring i filmvetenskapliga begrepp och metoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer i fiktions- och dokumentärfilm.

Eleven visar goda kunskaper om filmens utveckling och hur centrala verk, personer och filmrörelser varit en del i denna utveckling.

Eleven för väl underbyggda resonemang om frågor som rör relationen mellan film och samhälle.

Eleven gör utvecklade analyser av film från olika utgångspunkter med god förankring i filmvetenskapliga begrepp och metoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om uttrycksmedel, genrer, berättartekniska grepp och dramaturgiska strukturer i fiktions- och dokumentärfilm.

Eleven visar mycket goda kunskaper om filmens utveckling och hur centrala verk, personer och filmrörelser varit en del i denna utveckling.

Eleven för mycket väl underbyggda resonemang om frågor som rör relationen mellan film och samhälle.

Eleven gör välutvecklade analyser av film från olika utgångspunkter med mycket god förankring i filmvetenskapliga begrepp och metoder.

Nivå 1

FILM1000X 100 poäng