Ämnet finsnickeri – fördjupning behandlar det kreativa skapande och det tekniska kunnande som behövs för att utföra finsnickeriarbeten både hantverksmässigt och i maskinell produktion. Ämnet behandlar olika tekniker och arbetsprocesser inom finsnickeri samt betydelsen av estetiska, funktionella och tekniska aspekter inom yrkesområdet. Ämnet behandlar även olika stilepoker och den historiska utvecklingen inom finsnickeri.
Undervisningen i ämnet finsnickeri – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att i tillverkningsprocessen använda sig av arbetsmetoder, utrustning och datorstyrda produktionstekniker inom yrkesområdet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om tillverkningsprocesser, arbetsmetoder och utförandekrav inom finsnickeri och närliggande yrkesområden. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika materials egenskaper och användningsområden i olika tillverkningsprocesser. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om användning av färg och form i olika tillverkningsprocesser.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om den kulturella och stilhistoriska utvecklingen inom finsnickeri, nationell och internationell trendutveckling samt hantverkets utveckling och tradition. Genom att väcka elevernas nyfikenhet för olika arbetsområden inom finsnickeri ska undervisningen bidra till elevernas möjlighet att själva forma sin framtid. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och framställa ritningar och följa instruktioner samt att planera och organisera arbetsuppgifter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och hantera material samt att använda och vårda verktyg och maskiner. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hållbara arbetssätt samt om branschens ansvar för hållbar utveckling.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och om vikten av ansvarstagande på arbetsplatsen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att reflektera över attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med såväl arbetskamrater som kunder på svenska och engelska. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt att reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Genom undervisningen ska eleverna ges rikligt med tillfällen att utföra olika arbetsprocesser inom yrkesområdet samt ges möjlighet att utveckla förmåga att konstruera möbler och inredningar med hänsyn till hållfasthet och rationell produktion. Undervisningen ska bedrivas med utrustning, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade samt organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om entreprenörskap och företagande inom yrkesområdet.
Undervisningen i ämnet finsnickeri – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.
- Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter inom finsnickeri.
- Förmåga att välja och hantera material samt att använda och vårda verktyg och maskiner.
- Förmåga att arbeta säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att samverka och kommunicera samt använda fackspråk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.
Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven väljer och hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.
Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.
Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven väljer och hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.
Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.
Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven väljer och hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.
Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.