Finsnickeri – fördjupning - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet finsnickeri – fördjupning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Finsnickeriprocessen

  • Hur olika verktyg, maskiner och bearbetningstekniker används inom finsnickeriprocessen.
  • Olika materials egenskaper och användningsområden i finsnickeriprocessen. Kombinationer av olika material, till exempel trä, metall, glas och textilier.
  • Övergripande om den historiska utvecklingen inom finsnickeri, till exempel om olika tekniker och materialanvändning.
  • Vanligt förekommande standarder och utförandekrav i tillverkningsprocesser inom yrkesområdet.
  • Metoder för visualisering av idéer och tänkta resultat, däribland skisstekniker och rittekniker för att skapa skisser och ritningar.
  • Traditioner och historik inom finsnickeri, till exempel gesäll- och mästarbrev.

Planering och utförande

  • Rit- och skissteknik enligt gällande standarder, till exempel vid framtagande av ritningar och presentationer av produkter.
  • Tolkning av ritningar och arbetsbeskrivningar. Standardmått och toleranser.
  • Konstruktion av en produkt under framtagande av en ritning.
  • Materialberäkning och upprättande av kapnota. Optimering vid materialuttag.
  • Arbetsplanering och tidsberäkning av arbetsuppgifter.
  • Val av material och metod för tillverkning.
  • Planering och utförande av olika snickeritekniker för tillverkning av inredning och möbler, till exempel inredning med utdragslådor eller sittmöbler.
  • Olika metoder för sammansättning, ytbeläggning, kantförsegling och ytbehandling.
  • Utförande av olika lim- och sammanfogningstekniker, däribland användning av olika spännanordningar.
  • Olika metoder för underarbete och ytbehandlingar.
  • Metoder för rutinmässiga kontrollmätningar i tillverkningsprocessen.
  • Planering, beredning och genomförande av arbetsprocesser i datorstyrd produktion.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation av processen före, under och efter utfört arbete.
  • Utvärdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Val, hantering och användning av material i tillverkningsprocessen, däribland bedömning och sortering utifrån kvalitet och användningsområde. Olika materials användningsområden och värde.
  • Hur olika materials rörelse kan påverka konstruktioner, till exempel rörelser i trä och skivmaterial.
  • Förvaring av material och produkter. Övergripande om information i produkters säkerhetsdatablad.
  • Val och hantering av verktyg och maskiner som används vid produkttillverkning inom finsnickeri. Verktygs och maskiners användningsområden och funktion.
  • Hantering och inställningar av stationära träbearbetningsmaskiner, handmaskiner, handverktyg och övrig utrustning.

Säkerhet

  • Arbetsmiljöplanens och arbetsmiljöavtalens syfte, till exempel avsikten att minska arbetsrelaterad ohälsa.
  • Bestämmelser som reglerar brandfarliga arbeten, till exempel föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som gäller förvaring av brandfarliga varor.
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland bedömning av hälsorisker och risker för tillbud och olycksfall samt bedömning av risker vid felaktiga arbetsställningar och felaktigt handhavande av maskiner och utrustningar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, kemikalier, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Vikten av ansvarstagande i yrkesrollen och på arbetsplatsen.
  • Förebyggande brandskydd och elsäkerhet.
  • Nödlägesrutiner och första hjälpen vid krissituationer och olycksfall, däribland L-ABC (livsfarligt läge – andning, blödning, cirkulation) och HLR (hjärt-lungräddning).
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer och hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer och hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer och hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

FINI1000X 200 poäng

Nivå 2

FINI2000X 200 poäng

Nivå 3

FINI3000X 100 poäng

Nivå 4

FINI4000X 100 poäng