Fiske - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet fiske på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Fiskarter som används för konsumtion och deras konsumtionsvärde.
  • Vanliga skador och sjukdomar på fisk, till exempel parasitangrepp.
  • Förekomst av fisk i olika vattenmiljöer samt hur fisket påverkar miljön och de ekologiska sambanden i marin miljö.
  • Vattenmiljöer och klimatets inverkan på artsammansättning och tillgång på fisk.

Arbetsuppgifter

  • Arbete med fiske på ett etiskt sätt samt fångstmetoder och metoder för att hitta fångstplatser.
  • Hantering, förvaring och transport av färsk fisk i samband med fiske.
  • Loggbok för att redovisa fångst.
  • Användning av fiskeredskap och teknisk utrustning för arbetsuppgifter inom fiske.
  • Skötsel och underhåll av redskap och teknisk utrustning, till exempel för att laga nät, splitsa och knopa.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med fiske.
  • Olycksrisker och åtgärder vid olycksfall och tillbud.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske, däribland miljölagstiftning och bestämmelser som reglerar säkerhet, rätt till fiske, tidpunkt för fångst, minimimått och redskapens utformning och antal.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om fiskarter som kan användas för konsumtion. Eleven identifierar med viss säkerhet skador och sjukdomar på fisk samt redogör översiktligt för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.

Eleven visar godtagbara kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur fisket påverkar den ekologiska balansen.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven använder med visst handlag redskap, teknisk utrustning och material för de olika arbetsuppgifterna.

Eleven gör enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar säkert och ergonomiskt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om fiskarter som kan användas för konsumtion. Eleven identifierar med säkerhet skador och sjukdomar på fisk samt redogör utförligt för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.

Eleven visar goda kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt hur fisket påverkar den ekologiska balansen.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven använder med gott handlag redskap, teknisk utrustning och material för de olika arbetsuppgifterna.

Eleven gör välgrundade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar säkert och ergonomiskt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om fiskarter som kan användas för konsumtion. Eleven identifierar med god säkerhet skador och sjukdomar på fisk samt redogör utförligt och nyanserat för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.

Eleven visar mycket goda kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur fisket påverkar den ekologiska balansen.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven använder med mycket gott handlag redskap, teknisk utrustning och material för de olika arbetsuppgifterna.

Eleven gör välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar säkert och ergonomiskt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.

Nivå 1

FISE1000X 100 poäng