Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om fiskarter som kan användas för konsumtion. Eleven identifierar med viss säkerhet skador och sjukdomar på fisk samt redogör översiktligt för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.
Eleven visar godtagbara kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur fisket påverkar den ekologiska balansen.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt. Resultatet av arbetet är godtagbart.
Eleven använder med visst handlag redskap, teknisk utrustning och material för de olika arbetsuppgifterna.
Eleven gör enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar säkert och ergonomiskt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om fiskarter som kan användas för konsumtion. Eleven identifierar med säkerhet skador och sjukdomar på fisk samt redogör utförligt för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.
Eleven visar goda kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt hur fisket påverkar den ekologiska balansen.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven använder med gott handlag redskap, teknisk utrustning och material för de olika arbetsuppgifterna.
Eleven gör välgrundade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar säkert och ergonomiskt.
Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om fiskarter som kan användas för konsumtion. Eleven identifierar med god säkerhet skador och sjukdomar på fisk samt redogör utförligt och nyanserat för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.
Eleven visar mycket goda kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur fisket påverkar den ekologiska balansen.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt. Resultatet av arbetet är mycket gott.
Eleven använder med mycket gott handlag redskap, teknisk utrustning och material för de olika arbetsuppgifterna.
Eleven gör välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder samt arbetar säkert och ergonomiskt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.