Ämnet flyg – kompositreparationer behandlar arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av kompositdetaljer i luftfartyg. Ämnet behandlar även olika typer av kompositmaterial och deras egenskaper samt specialverktyg och utrustning för kompositreparationer.
Undervisningen i ämnet flyg – kompositreparationer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kompositmaterial som används i luftfartyg samt om arbetsprocesser och metoder för reparationer av kompositdetaljer. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om specialverktyg, utrustning och teknisk information som används vid olika typer av kompositreparationer på luftfartyg. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra reparationer av skrov- och strukturdetaljer i olika typer av komposit med olika arbetsmetoder och tekniker. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information i samband med kompositreparationer.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.
Undervisningen i ämnet flyg – kompositreparationer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika typer av kompositmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.
- Kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i olika kompositmaterial.
- Kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid kompositreparationer.
- Förmåga att planera och genomföra reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika kompositmaterial.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av kompositmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.
Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i kompositmaterial.
Eleven visar godtagbara kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid kompositreparationer.
Eleven planerar och genomför med viss säkerhet olika typer av reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika kompositmaterial enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med visst handlag specialverktyg, utrustning och material.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt material- och luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika typer av kompositmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.
Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i kompositmaterial.
Eleven visar goda kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid kompositreparationer.
Eleven planerar och genomför med säkerhet olika typer av reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika kompositmaterial enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar. I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med gott handlag specialverktyg, utrustning och material.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt material- och luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av kompositmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.
Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i kompositmaterial.
Eleven visar mycket goda kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid kompositreparationer.
Eleven planerar och genomför med god säkerhet olika typer av reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika kompositmaterial enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar. I arbetet använder eleven med god säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag specialverktyg, utrustning och material.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt material- och luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.