Ämnet flyg – underhållsteknik behandlar yrkesmässigt arbete som flygmekaniker med service och underhåll inom det flygtekniska området. Ämnet behandlar även verktyg och utrustning samt teknisk information som används i arbetet.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet flyg – underhållsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av luftfartygsverkstaden som arbetsplats, dess verksamheter, arbetsmiljöer och risker. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om vanligt förekommande arbetsuppgifter i en underhållsverkstad för luftfartyg.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om flygtekniskt underhåll, mätmetoder och olika metoder att reparera luftfartyg samt om vanligt förekommande material och deras användning i luftfartyg. Undervisningen i ämnet ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra service och underhåll samt enklare felsökning och reparationer av luftfartyg. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information i samband med service och underhåll.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur olika verksamheter och arbetsformer inom området kan främja hållbar utveckling.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med problemlösning både självständigt och tillsammans med andra. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet flyg – underhållsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika arbetsprocesser samt om olika arbetsmiljöer och risker i en underhållsverkstad för luftfartyg.
  • Kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning i en underhållsverkstad för luftfartyg.
  • Kunskaper om olika metoder för flygtekniskt underhåll samt om flygmaterial och deras egenskaper.
  • Förmåga att genomföra enklare service och underhållsåtgärder av luftfartyg.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmiljöer. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta arbetsprocesser.

Eleven visar godtagbara kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt om hur testutrustningens mätdata kan utläsas och tolkas utifrån luftfartygstillverkarens anvisningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika metoder för flygtekniskt underhåll samt om flygmaterial och deras egenskaper.

Eleven utför med viss säkerhet arbetsuppgifter i bekanta situationer utifrån luftfartygstillverkarens krav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala informationssystem. Dessutom använder eleven med visst handlag verktyg och övrig utrustning.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmiljöer. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta arbetsprocesser.

Eleven visar goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt om hur testutrustningens mätdata kan utläsas och tolkas utifrån luftfartygstillverkarens anvisningar.

Eleven visar goda kunskaper om olika metoder för flygtekniskt underhåll samt om flygmaterial och deras egenskaper.

Eleven utför med säkerhet arbetsuppgifter i bekanta situationer utifrån luftfartygstillverkarens krav. I arbetet använder eleven med säkerhet digitala informationssystem. Dessutom använder eleven med gott handlag verktyg och övrig utrustning.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmiljöer. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även nya arbetsprocesser.

Eleven visar mycket goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt om hur testutrustningens mätdata kan utläsas och tolkas utifrån luftfartygstillverkarens anvisningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika metoder för flygtekniskt underhåll samt om flygmaterial och deras egenskaper.

Eleven utför med god säkerhet arbetsuppgifter i bekanta men även nya situationer utifrån luftfartygstillverkarens krav. I arbetet använder eleven med god säkerhet digitala informationssystem. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.